23948sdkhjf

Hver fjerde retailer ignorerer kundedata, når de vælger produkter

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er huller i data-osten, og overraskende nok bruger 24 pct. slet ikke deres kundedata, når de vælger nye produkter.

Der er hård konkurrence inden for retailbranchen, hvor der skal træffes mange beslutninger for at være ajour og på forkant med kundernes behov og præferencer.

Læs også: H&M-chefer samlede følsom data på medarbejdere i hemmelig mappe

Ifølge en ny undersøgelse fra betalingseksperten Valitor benytter de fleste nordiske retailere mange forskellige datakilder til at styrke deres beslutningsprocesser, når det fx kommer til vareindkøb, ændringen i sortiment eller investeringer i ny teknologi.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse. 

Et eksempel er eye-tracking, som registrerer brugernes øjenbevægelser - indsigter, som den enkelte retailer benytter til at øge brugervenligheden.

- Retail handler ofte om mere end et bredt sortiment og en skarp pris. Vi ser, at mange nordiske retailere aktivt kombinerer indsigter fra forskellige datakilder for at komme tættere på forbrugerne. Sammen kan teknologierne bidrage til et samlet billede af hver enkelt kunde, som retaileren så kan tilbyde en personaliseret og langt mere relevant kunderejse, siger Bettina Thorkelin, regional director nordic i Valitor:

Ifølge undersøgelsen er de fem mest populære datakilder blandt nordiske retailere salgsdata (43 pct.), eye-tracking (40 pct.), betalingsdata og -metode (39 pct.), lokationsdata (36 pct.) og markedsføringsdata (34 pct.).

Fortsat huller i data-osten
Selvom mange retailere bruger forskellige datakilder, er der dog fortsat huller i data-osten.

Knap hver fjerde retailer i undersøgelsen (24 pct.) svarer nemlig, at de ikke bruger kundedata, når de udvikler nye produkter, ligesom hver syvende ikke benytter den, når det kommer til prissætning.

- De fleste beslutninger beror på en kombination af data og erfaringer, men der er et uforløst potentiale, når hver femte retailer træffer beslutninger uden at skele til, hvad deres kunder foretrækker, og hver syvende ikke bruger kundedata, når det kommer til prissætning, siger Bettina Thorkelin.

Kundedata kan styrke loyaliteten
Ifølge Bettina Thorkelin er det afgørende, at retailere hele tiden arbejder med kundedata, fordi det kan øge loyaliteten til fordel for begge parter.

- Forbrugerne vil gerne dele data, men det kræver, at retailerne kvitterer med en personaliseret oplevelse. Hvis de gør det, kan det styrke relationen mellem parterne. Så arbejdet med data er faktisk lige så vigtig som andre former for kundeservice, siger Bettina Thorkelin.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen “Breaking the Cycle of Impersonalisation: Nobody Cares” er gennemført af WBR Insights på vegne af Valitor og indeholder svar fra 100 respondenter fra detailbranchen i Sverige (46), Danmark (37), Norge (9) og Finland (8).

Mere om: data | kundedata | Valitor
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
2

Folketinget afskaffer gratis plast-poser

Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden

Onlinehandel kan løses på andre måder end med store centrallagre og varevogne, der leverer ud til kunderne.

Forbrugere åbner det nye år med optimisme

Frygten for fyringer og uvejr i dansk økonomi er mindsket blandt danske forbrugere. Det viser nye tal.

Rema 1000 stopper brødsalg i 55 butikker

Danske Spil vil have tabsgrænse på spil hos alle udbydere

Det skal være muligt at fastsætte tabsgrænse for spil, mener Danske Spil, der opfordrer andre til at være med.

Konkursramt pølseproduktion tæt på at køre igen

Nyhedsbrev

Kendte kvinder udvikler bæredygtige re-designs i samarbejde med Trendsales

Saudi-Arabien afviser at have hacket Amazons Jeff Bezos

Reuters: FN-eksperter finder grund til efterforskning af rapport om saudiarabisk hackerangreb på Amazons ejer.

Distributør: 2020 bliver smart home teknologiens år

Millionerstatning på vej til Lego: Vinder ny kopisag i Kina

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af PostNord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor.

Nets skal gennem fyringsrunde: Over 500 mister jobbet

Toyota tilbagekalder millioner af biler med defekte airbags

Teleselskabet 3 bider Telia i haserne - får 92.000 nye kunder

Telia udfordres på pladsen som tredjestørst på det danske mobilmarked af teleselskabet 3's kundetilgang.

Fremgang i nordjysk møbelhus

Kødekspert havde veganerplan i skuffen i årevis

Dan Duck vil sende millionregning til Fødevarestyrelsen

Supermarkedskæde topper igen listen over de bedst omtalte varemærker

Flyselskabet Ryanair, som i mange år har været udskældt, er årets højdespringer.

Stark får grønt lys til jysk opkøb

Coop lægger sine to største tilbudsaviser sammen til én

Kolding Storcenter fejrer kinesisk nytår

Grundlægger af optikerkæden Louis Nielsen er død

Louis Nielsen blev landskendt for optikervirksomheden af samme navn. Han blev 75 år.

Salg af lattergas til personer under 18 år bliver forbudt

Der indføres aldersbegrænsning for salg af lattergaspatroner samt begrænsninger for salgssteder.

Medie: Flertal forbyder salg af lattergas til unge under 18 år

Ikea tilbagekalder krus med farlige kemikalier

Jobmarked stod (næsten) stille i november

Opgør på tankstation i Horsens ender med knivstik

Danish Crown stikker helt af fra konkurrenterne

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Nyt krav: Én slags oplader til alle mobiler

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Bilsalget sætter rekord: Større biler og SUV'er trækker op

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Flysag kan ramme danske småkager hårdt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Virksomhed søger producent aftale med skrædder i EU

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Svensk virksomhed søger knappe producent.

Klimakampen er rykket ind

Det her bruger din headhunter sin tid på

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Send til en kollega

0.143