23948sdkhjf

Hver fjerde retailer ignorerer kundedata, når de vælger produkter

Der er huller i data-osten, og overraskende nok bruger 24 pct. slet ikke deres kundedata, når de vælger nye produkter.

Der er hård konkurrence inden for retailbranchen, hvor der skal træffes mange beslutninger for at være ajour og på forkant med kundernes behov og præferencer.

Ifølge en ny undersøgelse fra betalingseksperten Valitor benytter de fleste nordiske retailere mange forskellige datakilder til at styrke deres beslutningsprocesser, når det fx kommer til vareindkøb, ændringen i sortiment eller investeringer i ny teknologi.

Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse. 

Et eksempel er eye-tracking, som registrerer brugernes øjenbevægelser - indsigter, som den enkelte retailer benytter til at øge brugervenligheden.

- Retail handler ofte om mere end et bredt sortiment og en skarp pris. Vi ser, at mange nordiske retailere aktivt kombinerer indsigter fra forskellige datakilder for at komme tættere på forbrugerne. Sammen kan teknologierne bidrage til et samlet billede af hver enkelt kunde, som retaileren så kan tilbyde en personaliseret og langt mere relevant kunderejse, siger Bettina Thorkelin, regional director nordic i Valitor:

Ifølge undersøgelsen er de fem mest populære datakilder blandt nordiske retailere salgsdata (43 pct.), eye-tracking (40 pct.), betalingsdata og -metode (39 pct.), lokationsdata (36 pct.) og markedsføringsdata (34 pct.).

Fortsat huller i data-osten
Selvom mange retailere bruger forskellige datakilder, er der dog fortsat huller i data-osten.

Knap hver fjerde retailer i undersøgelsen (24 pct.) svarer nemlig, at de ikke bruger kundedata, når de udvikler nye produkter, ligesom hver syvende ikke benytter den, når det kommer til prissætning.

- De fleste beslutninger beror på en kombination af data og erfaringer, men der er et uforløst potentiale, når hver femte retailer træffer beslutninger uden at skele til, hvad deres kunder foretrækker, og hver syvende ikke bruger kundedata, når det kommer til prissætning, siger Bettina Thorkelin.

Kundedata kan styrke loyaliteten
Ifølge Bettina Thorkelin er det afgørende, at retailere hele tiden arbejder med kundedata, fordi det kan øge loyaliteten til fordel for begge parter.

- Forbrugerne vil gerne dele data, men det kræver, at retailerne kvitterer med en personaliseret oplevelse. Hvis de gør det, kan det styrke relationen mellem parterne. Så arbejdet med data er faktisk lige så vigtig som andre former for kundeservice, siger Bettina Thorkelin.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen “Breaking the Cycle of Impersonalisation: Nobody Cares” er gennemført af WBR Insights på vegne af Valitor og indeholder svar fra 100 respondenter fra detailbranchen i Sverige (46), Danmark (37), Norge (9) og Finland (8).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078