23948sdkhjf

Stark frygter ikke nedgang i nybyggeri: Strategien sidder i skabet

I sidste uge kunne Stark Group berette, at regnskabsåret havde budt på omsætningsrekord, og med en massiv opkøbsindsats har koncernen i årets løb fået cementeret sin plads som markedsleder i Norden.

Læs også: Stark melder klar til at fortsætte opkøbsbølgen

En af grundene til væksten skal findes i segmentet af små og mellemstore håndværkere, som man hos Stark har valgt at satse massivt på.

– En af hjørnestenene i Stark Groups strategi er et stærkt fokus på at servicere de små og mellemstore professionelle håndværkere og -virksomheder, skriver koncernen i den pressemeddelelse, der fulgte med regnskabet.

Og ser man på udviklingen lader det til at være en velvalgt hjørnesten.

Nedgang i nybyg

Læs også: Stark når nye højder - bundlinjen næsten halveret

Som mange andre af byggeriets aktører har man hos Stark Group oplevet, hvordan der gennem det seneste år er sket en neddrosling i nybyggeri.

– Som vi ser det lige nu, så oplever vi at markedet flader lidt ud, fortæller Sisse Fjelsted Rasmussen, finansdirektør i Stark Group til Wood Supply, og uddyber:

– Vi er stadig på et meget højt niveau, men vi oplever en udfladning, når det kommer til nybyggeri og de store projekter, hvor det er vores indtryk, at der er en større tøven end hidtil, forklarer Sisse Fjelsted.

Stabilitet i de små og mellemstore
Mens salget til nybyg så småt stagnerer, har Stark til gengæld oplevet god vækst på det såkaldte RMI-marked (renovation, maintenance and improvement).

Læs også: Byggemarkedskæde opruster med ny regionsdirektør

Det er her, Stark Group ifølge finansdirektøren henter omkring to tredjedele af sin omsætning på tværs af den samlede forretning, og kundegruppen udgøres primært af netop de små og mellemstore håndværkere og virksomheder, som man med strategien har sat fokus på. Ifølge koncernen er det er gruppe, som er mere modstandsdygtige overfor de makroøkonomiske udsving.

– De mindre og mellemstore er ikke så afhængige af nybyggeri, så udviklingen spiller faktisk enormt godt sammen med den strategi, vi har lagt, fortæller Sisse Fjelsted Rasmussen.

Nej tak til frugtesløs volumen
Strategien hos Stark Group går altså glimrende i spænd med den udvikling, der ses i øjeblikket, men valget om at satse på de mindre aktører blev taget for mere end to år siden. Og det har givet gevinst, fortæller Sisse Fjelsted Rasmussen:

– Vi vokser virkelig vores andel af små og mellemstore, og det er også dem, vi indretter os for at imødekomme, når vi for eksempel laver overdækkede pick up-områder eller investerer i at brede vores udlejningsforretning ud, fortæller hun.

Strategien, har derfor også betydet, at man har sagt farvel til enkelte større kunder, som ikke er var profitable.

– Selvom store kunder ofte betyder stor volumen, er det ikke altid det, der giver bedst mening for os; derfor har vi også måttet sige farvel til nogle, så vi kan bruge vores kræfter og ressourcer på de kunder, vi har valgt at fokusere på, slår Sisse Fjelsted Rasmussen fast. 

Mere om: Stark Group
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Mandalay har slået rødder i det jyske

Bauhaus klar til at indtage Slagelse

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Virksomheder jagter lærlinge til DM i Skills

Stark gør klar til at flytte ind hos Silvan

Svane Køkkenet henter tidligere direktør fra Multiform

Nyhedsbrev

Bygma udnævnt som årets læreplads

Nu får Flying Tiger en webshop

Den danske detailkæde Flying Tiger Copenhagen får digital luft under vingerne og åbner webshop i Danmark i dag.

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Regeringen vil forbyde salg af lattergas i alle kiosker

Millionerne ruller fortsat ind i Illum

Ikea i lokalt indretningssamarbejde

Designa vender tilbage til Bornholm

Nye regler tvinger kunsthandlere til tjek for hvidvask

Fremover skal landets gallerier og auktionshuse kontrollere købere af dyr kunst for at undgå hvidvask.

Bygma dropper Kvik

Plantorama på vej til Hørsholm

Ny Harald Nyborg kan blive butik 35, 36 eller 37

DEAS vinder administration af to nye shoppingcentre

1

Han vil genåbne Biva: Vi ved, det nok skal lykkes

Designa Køkken åbner nyt flagskib i Aarhus

Webshop har sparket til væksten hos 55 år gammel møbelbutik

Ikea betaler 300 millioner kroner til familie efter barns død

Ikea indgår forlig med familie til toårigt barn i USA, der fik en Ikea-kommode ned over sig i 2017 og døde.

Vi ses i Biva – igen, igen

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Praktikanter snydt i løn af stor planteskole

Regeringen vil forbyde salg af lattergas til unge under 18 år

Forskere: Her er fremtidens bæredygtige danske juletræ

Medarbejdere hos omstridt fynsk planteskole fyret efter lønstrid

Fyrværkerisalget er i gang - men det må ikke affyres endnu

Danske Byggecentre: Selvfølgelig skal vi bygge mere i træ

Byggecenterkæde udvider på Sjælland

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Mangler i nyt til jeres dametøjsforretning?

Send til en kollega

0.125