23948sdkhjf

Dagligvarekæder i klimakamp: Lidl vil være CO2-neutral

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Lidl i Danmark har meldt sig ind i klimakamp med dagligvarer-konkurrenterne og vil være CO2-neutrale i 2020.

Fredag melder Lidl Danmark sig ind i klimakampen blandt dagligvarebutikkerne.

Læs også: Manglende tillid: Forbrugere dropper deres yndlingsbrands

Kæden har besluttet sig for at skifte til kun at købe strøm fra vedvarende kilder og derudover gå efter at være CO2-neutral.

CO2-neutralitet omfatter den udledning, som Lidls danske butikker og biler udleder, samt den udledning, som er forbundet med den energi, som kæden køber.

Lidl er ikke de første med en klimastrategi. Både Coop, der driver kæderne Kvickly, Irma og Brugsen, samt Salling Group, der driver Føtex, Bilka og Netto, har tidligere fremlagt klimastrategier.

 Coop har en plan om at reducere sin udledning med 75 procent i 2020, og i 2030 skal koncernens CO2-regnskab ikke bare gå i nul - Coop skal samlet set have negative udledninger, altså hive mere CO2 ud af atmosfæren, end der bliver udledt.

Læs også: Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Det er muligt, fordi Coop planlægger at finansiere plantning af skov, som optager CO2 og dermed tæller som et minus i Coops regnskab.

Salling Group har en målsætning om at sænke energiforbruget med 10 procent fra 2015 til 2020.

Aldi er en del af en international koncern med et fælles mål om at have en 40 procent lavere CO2-udledning i 2021.

Hos Lidl i Danmark forklarer udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen, at den helt store udfordring ved at nedbringe CO2-udledningen er strømforbruget - og særligt til køleanlæg.

Læs også: 50 millioner mælkekartoner bliver helt og aldeles baseret på træ

For at udligne strømforbruget vil Lidl i Danmark fremover kun købe strøm produceret af vedvarende energikilder. Det fører i et CO2-regnskab til et netto-nul, da Lidls strøm dermed isoleret set ikke er forbundet med nogen CO2-udledning.

- Vi skifter strømkilde. Vi går over skifter til strøm, der er produceret fra vind eller vand, siger Mads T. Nielsen.

- På den lange bane vil vi gerne producere en masse grøn strøm. For det synes vi, er den helt rigtige måde at gøre det på.

- Men vi er også klar over, at det tager en masse tid at sætte en masse vindmøller op på vores parkeringspladser, og det er vores verden nok ikke klar til endnu.

Læs også: Ikea i lokalt indretningssamarbejde

Strømforbruget står for 78 procent af Lidls danske CO2-udledning. For at få de resterende poster udlignet, har Lidl tænkt sig at købe CO2-kvoter.

Kvotesystemet fungerer sådan, at man køber tilladelse til at udlede CO2 på en børs. I teorien skulle den børs øge prisen på at udlede CO2. Men der er et stort overskud af kvoter, hvilket har banket prisen på kvoterne i bund.

Dermed kan et kvote køb i realiteten ende med at fungere mere som aflad end en begrænsning af CO2-udledning.

/ritzau/

Mere om: bæredygtighed | CO2 | klima | Lidl
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Coop afslører Kvickly-planer i Nyborg

"Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Nogle butikker tjener millioner på kundernes impulskøb på sociale medier.

Andefejl: Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned

180 danskere syge efter at have spist franske østers

Mange danskere og andre europæere har været ramt af maveonde efter at have spist østers fra Frankrig.

Nøddeekspert skal undersøge tonsvis af stjålne varer

"Tobaksforretninger" kan undgå at gemme cigaretterne væk

Mange kiosker kan muligvis blive kategoriseret som "tobaksforretninger" og på den måde undgå stramninger.

Nyhedsbrev

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

50 millioner mælkekartoner bliver helt og aldeles baseret på træ

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Her blev Lagkagehuset kåret til Årets Virksomhed

Danske bagere vandt VM-bronze

Tidligere Løgismose-boss har planer på Fyn

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Regeringen vil forbyde salg af lattergas i alle kiosker

Flysag kan ramme danske småkager hårdt

Too Good To Go rykker til USA

Nu er alle bananer i Føtex, Netto og Bilka økologiske

Nyt tiltag fra Coop vil øge det samlede økologisalg markant i Danmark

Danskerne er vilde med grimme grøntsager

Køleproducent lancerer Ikea-model til små købmænd og supermarkeder

Dagrofa-direktør: - Vi har en unik position

Top 30: Nørderne kårer årets bedste øl

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Drab på iransk general gør det dyrere at tanke bilen

Købmænd vil have alderstjek på dankort

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Alkoholfri øl brager frem

Spangsberg vinder tvist med spiritusfirma

Fødevarestyreslen finder færre sorte slagtere

Al tobak og e-cigaretter skal gemmes væk i butikker

Regeringen vil forbyde salg af lattergas til unge under 18 år

Forskere: Her er fremtidens bæredygtige danske juletræ

Chipsleverandør gik i stort minus

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Mangler i nyt til jeres dametøjsforretning?

Send til en kollega

0.203