23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Black friday hæver november til detailhandlens højsæson

November er blevet en handelshøjtid - og måske endda mere end vi kan måle, forklarer privatøkonom.

Handelsdagen black friday har været med til at løfte november måned til en af årets største handelsmåneder - kun overgået af julehandlen i december. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Sammenlignet med for fem år siden, hvor november var en forholdsvis almindelig måned for den danske detailhandel, ses udsvinget i november tydeligt i år.

- November er pt. den største handelsmåned i 2019, skriver Danmarks Statistik inden decembers julehandel er talt med.

- Sådan var det ikke i 2014, hvor maj var den største handelsmåned af årets 11 første måneder. Det høje niveau i november skyldes i høj grad, at black friday er blevet udbredt siden 2014, skriver Danmarks Statistik.

Det danske erhvervsliv har heller ikke andre forklaringer, end at black friday samt den kinesiske shopping-fejring af enlige, singles' day, er blevet faste dansk handelshøjtider.

- Black friday og singles day har gjort november til den næstbedste måned for detailhandlen – kun overgået af december, som årets klart største shoppingmåned, skriver Dansk Industris cheføkonom, Allan Sørensen, i sin analyse af tallene.

Det samme lyder fra Dansk Erhvervs økonom Kristian Skriver:

- Danskerne har i stigende grad taget de store tilbud i november – black friday og singles’ day – til sig, og har udskudt en del af forbruget fra oktober til november, skriver han i sin analyse.

Og Arbejdernes Landsbanks privatøokonom Brian Friis Helmer forklarer, at detailhandlen i november nok har været endnu stærkere end Danmarks Statistiks tal viser.

- Black friday har i virkeligheden nok en endnu større betydning, end vi kan se i detailsalgstallene, da de ikke tager højde for nethandel på udenlandske hjemmesider, som også er noget som danskerne gør sig mere i end tidligere.

Danmarks Statistiks tal for handlen er sæsonkorrigeret, og den opvejer derfor for særlige handelsdage. Det betyder, at udviklingen i detailhandlen ikke afspejler en særlig udvikling.

Fra oktober til november har detailsalget hævet sig 0,3 procent fra sæsonnormen.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.187