23948sdkhjf

Fairtrade-produkter buldrer frem

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Bæredygtige forbrugereleder i stigende grad efter Fairtrade-mærkede plejeprodukter, når de handler.

Fairtrade har i disse dage jubilæum, og mærkningsordningen har i den grad noget at fejre.

Læs også: Minister forsvarer afgift der rammer genbrugsplast

I løbet af de sidste 25 år, har organisationen haft stor succes med at guide danskernes indkøbsvaner i en mere bæredygtig retning, fortæller den i en pressemeddelelse. Specielt når valget falder på varer som produceres på sydligere breddegrader, så som Fairtrade-mærkede bananer, kaffe, kakao og chokolade.

Gennem årene er flere produktgrupper, som Fairtrade-certificerede blomster, bomuld, guld og sølv kommet til. Og senest er flere kropsplejeprodukter begyndt at bære Fairtrade-mærket.

Det er der en grund til, fortæller direktør i Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg:

– Der er ingen tvivl om, at danskerne er blevet mere bæredygtige og bevidste forbrugere gennem de senere år. Jeg gætter på, at det er muligheden for at gøre en lille forskel i hverdagen, som får flere og flere danskere til at orientere sig efter mærker, der også sætter fokus på arbejds- og produktionsforhold, siger hun. 

Læs også: Ikea Danmark satser på bæredygtig hjemmelevering

De tyske forbrugere er foran, men danskerne er på vej
Producenterne fra tyske Fair Squared er et af de selskaber, der har fulgt udviklingen tæt og har haft succes med at udvikle ansvarlige Fairtrade-certificerede kropsplejeprodukter.

Ud over Fairtrade-mærket bærer de fleste produkter fra Fair Squared certificeringer, der indikerer, at de også er veganske, økologiske eller halal. Det har gjort dem meget populære blandt de tyske forbrugere.

– Vores kunder vil gerne gøre en forskel øger villige til at betale en lille smule mere, så de ved, at produktet er fremstillet af ansvarlige, bæredygtige og alternative materialer, og at råvareproducenterne bag får mere for deres varer. De tyske forbrugere er langt fremme på området, men meget tyder på, at også de danske forbrugere begynder at flytte sig, siger Stephan Stavridis, administrerende direktør i Fair Squared.

Fair Squareds produkter har været tilgængeligepå det danske marked siden 2017 og har efter kun 2,5 år seksdoblet salgstallet halvvejs inde i 2019, som er det klart bedste år indtil nu.

Men selv om salget af Fairtrade-mærkede produkterer stigende, er der mange forskellige bæredygtighedsagendaer på spil i dag, hvilket gør kampen om både hyldeplads og forbrugernes gunst sværere, vurderer Stephan Stavridis:

– Det er meget stærke markedskræfter, der dikterer, hvilke produkter der er på markedet i dag, og det kan derfor være svært at få flere certificerede plejeprodukter på hylderne. Forbrugerne kan påvirke udviklingen gennem deres indkøb og deres ønsker til varesortimentet i detailhandlen, siger han.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Januar-salget overgår sidste år

Byens oplevelser skal skabe salg i forretningerne, fortæller direktør

Konkurrent overtager slagterbutik i Esbjerg

Købmand blev udsat for væbnet røveri

Aldi skifter placering i Bjerringbro

Andre forbrugsvarer løfter detailsalget

Nyhedsbrev

Velling får den fjerde købmand på ét år

Børnene overtager vinhandel i Støvring

Thises nye plantedrik går snart i handlen

7-eleven ændrede strategi og fik succes

Erfaren herre har overtaget Spar i Nr. Bjert

Ny rekord: Dansk e-handel stiger til 146 milliarder

Vallø Slot skal sælge millioner af æg i Rema 1000

Netto åbner ny butik i Ølgod

Supermarkeder kæmper om at være mest grøn

Royal Unibrew vil sælge te med alkohol

Stort butikscenter kommer snart til Faaborg

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Container gemte på 1,5 millioner ulovlige cigaretter

Efter fejl i kontrolrapport: Dan Ducks andesalg er gået helt i stå

Styrelse advarer mod jægers ulovlige vildsvinepølser

Pizzakæde vil åbne 50 nye steder

Jysk kæde åbner første butik på Sjælland

Årets første danske kartofler i butikkerne i morgen

Arla sælger mere: Brandede produkter trækker væksten

Juicefirma-stifter blev bortvist efter »fundamentale fejl«

Restaurant i København mister sin michelinstjerne efter 23 år

Dansker vil sætte sig på det globale marked for plantebaseret "kød"

Hanegal forventer voldsom kødfri fremgang

Coop-ordre har sat fut under fiskefabrik

Randers Street Food åbner med kæmpeshow

Bryggeri klar med en anti-voldtægts-øl

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Lokal slagter lander aftale med Coop

Skyhøj kakaoskat: Producenter ånder lettet op

Bryggeriet Åben spinder guld på øl-kåring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Fremtidens brugere skal kende GS1

Bæredygtighed – Trussel eller mulighed for online handel?

Genbrug og den digitale forbruger

Bog & idé flytter ind i centralt lejemål i Vejle

Fint messekit, til en god pris :)

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

US Energy Export 2020 i USA

Forvirring omkring korrekt brandgodkendelse

Få plads til flere varer med fødevaregodkendte reoler.

Overvejer du at lave en Laudrup?

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Thorsman arbejdslampe vinder guld

SMART 2020 i Shanghai

Ny type papirbægre skal erstatte plastik til mælkeprodukter

Minibox - et nyt design

Hør mere om EU'S støttepuljer

Sæt pris på dine produkter med prismærkepistoler fra METO

Prøv den nye energiberegner fra ASSA ABLOY

Moderne og tidsrigtigt butiks/bagerikoncept på vej til DK

JEROS på Euroshop 2020

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Spansk virksomhed søger produktion af solcelle-system

Partner til multimedieudstyr søges

Send til en kollega

0.11