23948sdkhjf

Bang & Olufsen mister omsætning og taber penge

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Elektronikselskabet fra Struer er ved at ændre sin salgsmodel. Det påvirker omsætningen.

Et faldende salg har været med til at give et underskud hos Bang & Olufsen i selskabets andet kvartal.

Læs også: Madrevolution og pandaer sikrede København Zoo rekordår

Det fremgår af Struer-selskabets halvårsregnskab, der er offentliggjort tirsdag morgen.

I kvartalet, der løber fra september til november, har Bang & Olufsen tabt 60 millioner kroner.

Til sammenligning tjente selskabet, der er kendt for sin produktion af blandt andet fjernsyn og højttalere, 68 millioner kroner i andet kvartal året før.

Med til at trække indtjeningen ned har været et fald i omsætningen. Den er faldet til 627 millioner kroner fra 909 millioner kroner.

Læs også: Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

- Det var et skuffende kvartal, hvor omsætningen faldt med 31 procent sammenlignet med sidste år, og det var mere, end vi forventede.

- Resultatet var påvirket af den igangværende omstilling til en mere efterspørgselsdrevet salgsmodel, og det relativt lave antal produktlanceringer vi har haft i de foregående kvartaler, siger Kristian Teär, der er administrerende direktør hos Bang & Olufsen, i en pressemeddelelse.

Skiftet til et mere efterspørgselsdrevet salgsmodel lyder fornuftig, vurderer Per Hansen, investeringsøkonom hos børsmægleren Nordnet. Han tror dog, at det ikke bliver helt nemt at ændre i forretningen på den måde.

- Det vanskelige er, at Bang & Olufsen ikke laver produkter, som har en produktionstid på en dag eller en uge. Det tager længere tid.

Læs også: Skuffet B&O-direktør: Derfor går vi i minus

- Så strategien lyder rigtig. Men jeg tror bare, at den i praksis er sværere at gennemføre, end det umiddelbart ser ud til på papiret, siger Per Hansen.

Resultaterne fra Bang & Olufsen følger, efter at selskabet i december nedjusterede sine økonomiske forventninger for fjerde gang inden for ét år.

Gennem noget tid har elektronikproducenten kæmpet med at opretholde salget på grund af øget konkurrence, og det har sat sine spor på indtjeningen.

- Det er helt tydeligt, at vi er nødt til at lave ændringer i vores salgs- og marketingsetup og rykke tættere på vores kunder og partnere.

Læs også: Matas opjusterer efter fantastisk julesalg

- Disse ændringer vil tage tid, men vi har allerede igangsat flere salgs- og marketingsinitiativer for at adressere de udfordringer, siger Kristian Teär.

Han fortæller, at i kombination med flere produktlanceringer i de kommende kvartaler vil ændringerne bidrage til en forbedret indtjening.

Om små tre måneder kommer Bang & Olufsen desuden med en strategiplan for de næste tre år.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Millionerstatning på vej til Lego: Vinder ny kopisag i Kina

Teleselskabet 3 bider Telia i haserne - får 92.000 nye kunder

Telia udfordres på pladsen som tredjestørst på det danske mobilmarked af teleselskabet 3's kundetilgang.

Toyota tilbagekalder millioner af biler med defekte airbags

B&O sender de første produkter på gaden efter krise-regnskab

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Nyt krav: Én slags oplader til alle mobiler

Nyhedsbrev

Skuffet B&O-direktør: Derfor går vi i minus

Regeringen vil forbyde salg af lattergas i alle kiosker

Bang & Olufsen mister omsætning og taber penge

Elektronikselskabet fra Struer er ved at ændre sin salgsmodel. Det påvirker omsætningen.

Bilsalget sætter rekord: Større biler og SUV'er trækker op

DEAS vinder administration af to nye shoppingcentre

Ny Harald Nyborg kan blive butik 35, 36 eller 37

2

Sonos sagsøger giganten Google

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Drab på iransk general gør det dyrere at tanke bilen

Aldrig før har Tesla solgt så mange elbiler

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Fra krise til højkonjunktur: Bilsalget er fordoblet på et årti

Skidt dag kostede B&O 277 millioner kroner af markedsværdien

1

Power-chef til B&O: Hvorfor må vi ikke sælge jeres produkter?

B&O-aktien sables ned efter endnu en nedjustering

Aktionærerne i Bang & Olufsen kan se selskabets markedsværdi falde cirka 260 millioner kroner onsdag morgen.

Bang & Olufsen nedjusterer forventninger til året markant

Regeringen vil forbyde salg af lattergas til unge under 18 år

Fyrværkerisalget er i gang - men det må ikke affyres endnu

Minister vil forbyde sød smag i e-cigaretter

Butikskæder oplever stort nej tak til plastikposer

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

Stor opbakning til ny citybutik: 1.000 stod i kø ved åbning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Svensk virksomhed søger knappe producent.

Klimakampen er rykket ind

Det her bruger din headhunter sin tid på

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Send til en kollega

0.175