23948sdkhjf

Bang & Olufsen mister omsætning og taber penge

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Elektronikselskabet fra Struer er ved at ændre sin salgsmodel. Det påvirker omsætningen.

Et faldende salg har været med til at give et underskud hos Bang & Olufsen i selskabets andet kvartal.

Læs også: Jensens Bøfhus med plus for første gang i årevis

Det fremgår af Struer-selskabets halvårsregnskab, der er offentliggjort tirsdag morgen.

I kvartalet, der løber fra september til november, har Bang & Olufsen tabt 60 millioner kroner.

Til sammenligning tjente selskabet, der er kendt for sin produktion af blandt andet fjernsyn og højttalere, 68 millioner kroner i andet kvartal året før.

Med til at trække indtjeningen ned har været et fald i omsætningen. Den er faldet til 627 millioner kroner fra 909 millioner kroner.

Læs også: Dansk tobaksgigant øger salget i kvartal præget af corona

- Det var et skuffende kvartal, hvor omsætningen faldt med 31 procent sammenlignet med sidste år, og det var mere, end vi forventede.

- Resultatet var påvirket af den igangværende omstilling til en mere efterspørgselsdrevet salgsmodel, og det relativt lave antal produktlanceringer vi har haft i de foregående kvartaler, siger Kristian Teär, der er administrerende direktør hos Bang & Olufsen, i en pressemeddelelse.

Skiftet til et mere efterspørgselsdrevet salgsmodel lyder fornuftig, vurderer Per Hansen, investeringsøkonom hos børsmægleren Nordnet. Han tror dog, at det ikke bliver helt nemt at ændre i forretningen på den måde.

- Det vanskelige er, at Bang & Olufsen ikke laver produkter, som har en produktionstid på en dag eller en uge. Det tager længere tid.

Læs også: Corona-krise kaster skygge over rekordhalvår for Danish Crown

- Så strategien lyder rigtig. Men jeg tror bare, at den i praksis er sværere at gennemføre, end det umiddelbart ser ud til på papiret, siger Per Hansen.

Resultaterne fra Bang & Olufsen følger, efter at selskabet i december nedjusterede sine økonomiske forventninger for fjerde gang inden for ét år.

Gennem noget tid har elektronikproducenten kæmpet med at opretholde salget på grund af øget konkurrence, og det har sat sine spor på indtjeningen.

- Det er helt tydeligt, at vi er nødt til at lave ændringer i vores salgs- og marketingsetup og rykke tættere på vores kunder og partnere.

Læs også: Rekordregnskab redder Sport 24 gennem coronakrisen

- Disse ændringer vil tage tid, men vi har allerede igangsat flere salgs- og marketingsinitiativer for at adressere de udfordringer, siger Kristian Teär.

Han fortæller, at i kombination med flere produktlanceringer i de kommende kvartaler vil ændringerne bidrage til en forbedret indtjening.

Om små tre måneder kommer Bang & Olufsen desuden med en strategiplan for de næste tre år.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Grevinde Alexandra bliver ansat i Bang & Olufsen

Kurator regner med hurtigt salg af konkursramte Libratone

Corona blev sidste søm i Libratones konkurs

Dansk højttalervirksomhed konkurs

Massiv vækst i salget af berøringsfri produkter under coronakrisen

B&O bløder penge under coronakrise - skal skaffe 400 millioner

Bang & Olufsen er i en alvorlig situation. Selskabet vil sælge nye aktier, og ledelsen går ned i løn.

Nyhedsbrev

13.119 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DI: Danskerne elsker elektronik i hjemmet

Coronavirus rammer bilsalget - laveste siden finanskrisen

Der blev indregistreret 10.201 biler i april. Det er det laveste antal på en måned siden februar 2010.

Apples salg af Iphone overrasker i coronaramt kvartal

Elektronikgiganten Apple øgede salget i det seneste kvartal, men topchef Tim Cook tør ikke spå om fremtiden.

Tre webbutikker er blevet politianmeldt for at vildlede om abonnementer

Detailhandlen i Herning er vokset – men kun i udkanten

Detailsalget har oplevet det største fald i mindst 20 år

Specialbutikker i Odense bliver reddet af nethandel

Det vil vi bruge flere penge på efter krisen

Danskernes måde at forbruge på vil ændre sig markant, viser ny undersøgelse.

Nyt regnestykke giver Telia 22.000 flere mobilkunder

Teleselskaberne Telia og 3 har begge hentet lidt over 20.000 nye mobilkunder i starten af 2020.

Ingen hjælp til genbrugsbutikker

Kirkens Korshær og Danmission efterlyser politisk handling.

1

Butikskæder raser over manglende kompensation: "Det er ret skandaløst"

Designvirksomhed giver coronastøtte til den lokale detailhandel

B&O hyrer ny europæisk chef

Presset B&O kan blive nødt til at hente frisk kapital

B&O fremlægger redningsplan

Presset B&O kan blive nødt til at hente frisk kapital

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Når der ikke må gå fisk i maskineriet

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Unboxing – Er din indpakning værd at pakke ud?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

6 myter om lagerautomatisering

Spar 90% CO2 på dine transporter

Bannere i god kvalitet til en god pris

Butikker skal tage imod kontanter - også under Corona krisen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Miljørigtig emballage - nøglen til din e-handelssucces

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Messekit med spritstander U/B

Danmarks eneste producent af RC4-certificeret sikring

10 År SolutionWeb - Tak!

Med fokus på accessoires

ASSA ABLOY berøringsfri kontakt

Giv dit input til den teknologiske udvikling

HCS tilbyder fossilfri transport

Nyt katalog: Forsendelsesemballage til din webshop

Guld messekit, nu med håndspritstander u/b

Er din PC, tastatur og mus den rene bakterie og vira bombe?

Sølv messekit, nu med håndspritstander u/b

2020 Gartner Magic Quadrant for Multienterprise Supply Chain

Bæredygtig papiremballage med plastens fordele

Praktisk emballage til desinficerende vådservietter

Send til en kollega

0.172