23948sdkhjf

Manglende tillid: Forbrugere dropper deres yndlingsbrands

Forbrugere vægter værdier og bæredygtighed over pris og bekvemmelighed, viser ny undersøgelse.

Bæredygtighed, tillid og transparens er nogle af de vigtigste parametre, når forbrugere herhjemme og i udlandet vælger, hvilke virksomheder de shopper hos.

Læs også: Modebrand klar med genbrugskoncept i Magasin

Det er en af konklusionerne i en ny international IBM-undersøgelse foretaget blandt 19.000 forbrugere i 28 lande, herunder Danmark, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Her svarer 57 procent, at de er villige til at ændre deres købsadfærd for at reducere negativ påvirkning på miljøet, mens en tredjedel stoppede med at købe produkter fra et eller flere af deres favoritbrands i løbet af 2019, fordi de mistede tilliden til virksomheden bag.

I takt med det stigende fokus på klima og sundhed herhjemme, vælger forbrugerne på tværs af alder og indkomst derfor brands, som de vurderer agerer bæredygtigt og i overensstemmelse med deres egne værdier.

Næsten otte ud af 10 siger, at bæredygtighed er vigtigt for dem.

Læs også: Ny rapport: Coronakrisen rykker butikslukninger 10 år tættere på

Og det er noget mange er villige til at betale ekstra for. Blandt dem, der angiver bæredygtighed som værende meget/ekstremt vigtigt, er mere end syv ud af ti villige til i snit at betale en merpris på 35 procent for produkter fra miljøvenlige brands.

- Vi ser i øjeblikket en udvikling, hvor forbrugernes fokuserer mindre på pris og mere på bæredygtighed hos de brands, som de vælger at købe fra. Det gælder både selve produktet og virksomheden bag. Det smitter også af på deres købsadfærd, der ændrer sig markant i disse år, hvilket virksomhederne også begynder at kunne mærke på bundlinjen, siger Anders Quitzau, Innovationschef i IBM Danmark.

Transparens gennem teknologi
Det øgede fokus på bæredygtighed stiller nye krav til virksomhedernes evne til at være åbne og transparente om de varer og ydelser, som de leverer.

Mere end syv ud af ti efterspørger certificeringer, såsom økologi, fairtrade, dyrevelfærd og andre mærkningsordninger.

Samtidig angiver 73 procent, at det er vigtigt for dem at kunne spore de produkter, som de køber ved f.eks. at få adgang til information om oprindelse og produktionsforhold.

Denne tendens er også så småt begyndt at vinde indpas i herhjemme, hvor Danmark som et af verdens mest digitaliserede lande har en styrkeposition.

Læs også: Coop-kunder kan tjekke klimaaftryk af indkøb på mobilen

I samarbejde med Teknologisk Institut, Danish Food Cluster og en række andre partnere gennemførte IBM for nylig et nyskabende pilotprojekt under navnet Bugchain.

Her har man gennem blockchain-teknologi gjort det muligt for kunder at spore produktionen af spiselige insekter fra jord til bord. På sigt er det meningen, at løsninger som den skal være med til at øge fødevaresikkerheden og tilliden i hele forsyningskæden lige fra producent til myndigheder og forbrugere.

- I dag er evnen til at være transparent helt afgørende for at kunne overbevise potentielle kunder om, at man kan stole på en virksomheds brand og dens produkter. Her spiller nye tillidsskabende teknologier som blockchain en afgørende rolle. Heldigvis er Danmark med helt fremme på denne front, hvilket potentielt kan styrke den fremtidige eksport af danske fødevarer og andre produkter til udlandet, siger Anders Quitzau.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.109