23948sdkhjf

Hjerneforsker: En nedtælling på hjemmesiden får folk til at købe dyrere

Hos guldhandleren Vitus Guld tælles der ned, til smykker forsvinder for altid, og det pirrer folks købelyst.

Webshops har længe brugt timere og nedtælling på et godt tilbud, når forbrugerne skal aktiveres.

Men hos Vitus Guld, der har forretninger i Aarhus, Odense og København, har timeren en anden og meget håndgribelig konsekvens, end bare at misse et godt tilbud.

Når tiden løber ud, bliver varerne nemlig ikke bare fjernet fra hylderne, de bliver smeltet om og fjernet fra jordens overflade.

– Vi prissætter rigtig mange både guld- og sølvsmykker i vores butikker, som vores kunder kommer ind med. Så det er faktisk kunde bedste og mest interessante smykker, som ryger på vores webshop. Men selv der må vi erkende, at kan smykkerne ikke sælges, så er vi mere interesserede i råmaterialerne, og så forsvinder smykkerne altså ned i den sorte gryde for altid, fortæller direktør hos Vitus Guld, Christian Klingenberg, i en pressemeddelelse. 

Guldvaluaren ligger i webshoppen løbende inde med mellem 20 og 30 forskellige vintage guldsmykker, som prissættes efter guldprisen. Så der er mulighed for at købe smykker med historie til råvarepris.

Timere tvinger forbrugerne til handling
Nedtællinger er et markedsføringskneb, som både signalerer knaphed, men samtidig også pirrer vores angst for at gå glip af noget,på engelsk kaldt FOMO eller "Fear of Missing Out".

Det fortæller en af verdens førende forskere med PhD indenfor neuropsykologi og ekspert i, hvordan hjernen træffer beslutninger, Thomas Zoëga Ramsøy. 

– Så længe vi kan overbevises om, at tidsfristen og knapheden på varen er reel, så vil nedtællinger være med til, at man øger bevidstheden om produktet, forbrugeren vil tænke mere på det, og i sidste ende kan man være mere tilbøjelig til ikke bare at købe en given vare, men endda være villig til at betale en højere pris for det, forklarer hjerneforskeren.

- Generelt værdsætter vi knaphedsprodukter højere end lignende produkter uden knaphed, tilføjer Thomas Zoëga Ramsøy

Forskeren uddyber, at særligt unikke varer som kunst, koncertbilletter men også smykker, som i sig selv er begrænsede både i antalog med deadline for salg, derfor taler i endnu højere grad til vores FOMO og købelyst.

Høje guldpriser booster forbrugerguldet
Til trods for at guldpriserne er dalet en smule de seneste måneder, er priserne mod slutningen af 2019 stadig de højeste for de seneste seks år.

Og det motiverer mange danskere til at grave det gamle guld frem og få det vurderet.

– Vi har netop åbnet vores tredje fysiske butik, denne gang i Odense, og allerede fra første dag var der booket op med vurderinger.Der er mange penge i guld for tiden, så det giver rigtig god mening at tage et ekstra kig i skufferne og sælge ud af de gamle arvestykker, siger Christian Klingenberg fra Vitus Guld.

Omvendt har guld historisk også vist sig som en sikker investering, og med blandt andet handelskrigen mellem USA og Kina er både nationer såvel som private travle med at investere i guld for at styrke og sprede porteføljen foruden eksempelvis aktie- og ejendomsinvesteringer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112