23948sdkhjf

Hjerneforsker: En nedtælling på hjemmesiden får folk til at købe dyrere

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hos guldhandleren Vitus Guld tælles der ned, til smykker forsvinder for altid, og det pirrer folks købelyst.

Webshops har længe brugt timere og nedtælling på et godt tilbud, når forbrugerne skal aktiveres.

Læs også: Indbrud i butik gør "ekstremt ondt" på lille smykkedesigner

Men hos Vitus Guld, der har forretninger i Aarhus, Odense og København, har timeren en anden og meget håndgribelig konsekvens, end bare at misse et godt tilbud.

Når tiden løber ud, bliver varerne nemlig ikke bare fjernet fra hylderne, de bliver smeltet om og fjernet fra jordens overflade.

– Vi prissætter rigtig mange både guld- og sølvsmykker i vores butikker, som vores kunder kommer ind med. Så det er faktisk kunde bedste og mest interessante smykker, som ryger på vores webshop. Men selv der må vi erkende, at kan smykkerne ikke sælges, så er vi mere interesserede i råmaterialerne, og så forsvinder smykkerne altså ned i den sorte gryde for altid, fortæller direktør hos Vitus Guld, Christian Klingenberg, i en pressemeddelelse. 

Guldvaluaren ligger i webshoppen løbende inde med mellem 20 og 30 forskellige vintage guldsmykker, som prissættes efter guldprisen. Så der er mulighed for at købe smykker med historie til råvarepris.

Timere tvinger forbrugerne til handling
Nedtællinger er et markedsføringskneb, som både signalerer knaphed, men samtidig også pirrer vores angst for at gå glip af noget,på engelsk kaldt FOMO eller "Fear of Missing Out".

Det fortæller en af verdens førende forskere med PhD indenfor neuropsykologi og ekspert i, hvordan hjernen træffer beslutninger, Thomas Zoëga Ramsøy. 

Læs også: Årets julesalg giver smykkegigant lys i øjnene

– Så længe vi kan overbevises om, at tidsfristen og knapheden på varen er reel, så vil nedtællinger være med til, at man øger bevidstheden om produktet, forbrugeren vil tænke mere på det, og i sidste ende kan man være mere tilbøjelig til ikke bare at købe en given vare, men endda være villig til at betale en højere pris for det, forklarer hjerneforskeren.

- Generelt værdsætter vi knaphedsprodukter højere end lignende produkter uden knaphed, tilføjer Thomas Zoëga Ramsøy

Forskeren uddyber, at særligt unikke varer som kunst, koncertbilletter men også smykker, som i sig selv er begrænsede både i antalog med deadline for salg, derfor taler i endnu højere grad til vores FOMO og købelyst.

Høje guldpriser booster forbrugerguldet
Til trods for at guldpriserne er dalet en smule de seneste måneder, er priserne mod slutningen af 2019 stadig de højeste for de seneste seks år.

Og det motiverer mange danskere til at grave det gamle guld frem og få det vurderet.

– Vi har netop åbnet vores tredje fysiske butik, denne gang i Odense, og allerede fra første dag var der booket op med vurderinger.Der er mange penge i guld for tiden, så det giver rigtig god mening at tage et ekstra kig i skufferne og sælge ud af de gamle arvestykker, siger Christian Klingenberg fra Vitus Guld.

Omvendt har guld historisk også vist sig som en sikker investering, og med blandt andet handelskrigen mellem USA og Kina er både nationer såvel som private travle med at investere i guld for at styrke og sprede porteføljen foruden eksempelvis aktie- og ejendomsinvesteringer.

Mere om: guld | smykker | Vitus Guld
Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Bestseller-leverandører fyrer fagligt aktive under coronakrisen

Bestseller har iværksat en undersøgelse af sagen

Unge tager føringen: Genbrug er blevet prestige

Taskekæde satser på nye produkter grundet corona

Tøjfirma tabte en fjerdedel af årets overskud på hacking

Blod er bevis i sag om stort Rolex-kup i København

2

Zizzi-ejer vil lukke butikker

Nyhedsbrev

13.184 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Østeuropæere fængsles i to uger for formodet butikstyveri

H&M-salg halveret under coronakrise

April og maj udviklede sig som et mareridt for butikskæden H&M som følge af udbruddet af coronavirus.

Bestseller i Canada går i betalingsstandsning

Ifølge udenlandsk medie har den canadiske del af Bestseller gæld for omkring en kvart milliard kroner.

Zara-ejer i krise: Lukker 1200 butikker i hele verden

Verdens største modekoncern lukker butikker og vil fokusere på onlinehandel.

Broen Shopping ramt af butiksdød: Fire tøjbutikker lukket ned

Det har taget lang tid for Esbjerg at vænne sig til Broen, vurderer koncerndirektør.

95 H&M-butikker lukket midlertidigt på grund af uroligheder i USA

Modegigants kreditorer sluger milliontab og redder Tøjeksperten

DK Company på vej med rekordregnskab: Men så kom coronakrisen

2

Bestseller og H&M på top 10 over største ansøgere til lønkompensation

Dansk modegigant lukker butikker og fyrer medarbejdere

Coronakrisen er med til at tvinge selskabet bag Tøjeksperten til at lukke 20 butikker og fyre 180 ansatte.

Genbrugsbutikker går online på populær app

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Globalt ansvar for Columbus’ største BI-kunde

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Hvad kan detailhandelen lære af Corona perioden?

Fortæl hvordan din virksomhed har oplevet COVID19?

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

Skal din virksomhed pitche til Circular Procurement Congress

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Har du plads til 10 skraldespande?

K+G Wetter fremviser nyt patent

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Transportvirksomhed købes i Sverige

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Sommer og sol ;)

Send til en kollega

0.156