23948sdkhjf

Mad til hunde og katte sender Nestlés salg op på 650 milliarder

Den schweiziske fødevarekoncern Nestlé har nået en omsætning på 650 milliarder kroner i 2019.

Mad til hunde og katte har sikret fremgang for Nestlé, der havde vokseværk i 2019.

Det viser årsregnskabet fra den schweiziske fødevarekoncern, der står bag en lang række varemærker inden for alt fra chokolade til is, kildevand, kaffe, kosttilskud og dyrefoder.

Samlet endte salget på 650 milliarder kroner i 2019. Det er cirka otte milliarder kroner højere end i 2018.

- Vi oplevede stærk fremskridt i 2019, hvor vores vigtige driftsmæssige og økonomiske pejlemærker blev forbedret markant for andet år i træk, siger Mark Schneider, der er administrerende direktør for Nestlé.

- Vores organiske vækst accelererede, og den var drevet af et stærkt momentum i USA og af Purina Pet Care (dyrefoder, red.) globalt, siger han i en kommentar til regnskabet.

Nestlé fremhæver en stor vækst inden for både hunde- og kattemad, som også har godt momentum på e-handel.

Derudover nævner selskabet, at kaffe, der blandt andet tæller Nescafé og Starbucks-produkter, har haft godt momentum. I Danmark satte salget af Nescafé rekord i 2019.

Regnskabet viser også, at Nestlé har solgt drikkevand for 55 milliarder kroner i 2019, hvilket også var niveauet sidste år. Nestlé står bag vandmærker som Vittel, La Vie og San Pellegrino.

Det højere salg har også sendt selskabets overskud i vejret. Nestlé kommer ud af 2019 med et overskud på knap 44 milliarder kroner. Det er forbedret med cirka 25 procent sammenlignet med 2018.

Nestlé, der har hovedkvarter i Schweiz, er verdens største producent af fødevarer.

Selskabet startede i 1866 inden for kondenseret mælk, men begyndte i starten af 1900-tallet også at sælge schweizisk chokolade.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157