23948sdkhjf

45 byer får fælles platforme til lokale butikker

I samarbejde med handelsstandsforeninger rundt om i landet vil nyt onlineinitiativ redde den lokale handel både under og efter coronakrisen.

Danmarks nedlukning har medført øjeblikkelige økonomiske konsekvenser for dansk erhvervsliv.

Særligt de lokale butikker og næringsdrivende står overfor en ny virkelighed - ingen kunder, ingen omsætning men samme faste omkostninger. Konsekvenserne er store og kan betyde, at mange små butikkerne må dreje nøglen om under coronakrisen.

Det skal den nye online handelsplatform Vielskervoresby.dk forsøge at ændre på. 

Lokal nethandel er vejen frem under krisen
Konceptet bag Vielskervoresby.dk er enkelt: Støt dit lokalsamfund. Via en skræddersyet onlineplatform lægger de lokale butikker en række tilbud op, som de lokalt handlende kan benytte sig af.

Derved sikrer de lokale butikker sig en omsætning, som i sidste ende kan sikre butikkernes overlevelse under krisen, da de ikke har store forretningskæder eller nethandel i ryggen. 

Jan Mejlkjær er sammen med Casper Husted stifter af Vielskervoresby.dk. Idéen til konceptet var allerede i støbeskeen, da nethandel længe har været en trussel for de lokale butikker.

- Grundidéen havde vi gået og puslet med i forvejen, men da coronakrisen kom fra den ene dag til den anden, så måtte vi handle hurtigt og tænke kreativt, fordi vi kunne se, at nu opstod der et væsentligt behov. Det handlede faktisk om liv eller død for lokalbutikkerne. For mange af dem lever af gadekunder og har ikke opbygget en online handelsplatform ligesom de store handelsmastrodonter som eksempelvis Amazon, siger Jan Mejlkjær og fortsætter: 

- Så hvis vi vil undgå tomme butiksruder og til salg skilte rundt i bybilledet, når dette er ovre, så skal de handlende prioritere at støtte lokalt. Platformen skal ses som en permanent løsning, der skal løfte de lokale butikkers handel her og nu, men også i fremtiden. 

Handelsstandsforeninger skal bakke op
Vielskervoresby.dk bliver lige nu og over de næste uger rullet ud i 45 byer, og siden den 19. marts er platformen blevet lanceret i syv byer.

Siden lanceringen har de syv byer genereret over 2.000 salg til de lokale butikker og opnået en samlet omsætning på 450.000 kr. til butikkerne. I Køge Kommune alene har Vielskerkøge.dk allerede vist sit værd ved en omsætning på 335.000 kr. til butikkerne og over 200 bestilling om dagen, der stadig stiger.

Men succesen er betinget af, at de lokale handelsstandsforeninger bakker op. 

- For os handler det om at udvise samfundssind. Vi er gode til at udvikle online platforme – og det er den måde, vi kan bidrage her under coronakrisen. Vi får et kick ud af at hjælpe og oprette en løsning, så vores lokalsamfund ikke går nedenom og hjem. Alle pengene går udelukkende til butikkerne. Vi har selv postet en del penge i initiativet, og så rækker vi ud til handelsstandsforeningerne landet rundt, så vi i samarbejde med dem kan få de lokale butikker med, siger Jan Mejlkjær. 

I de kommuner, hvor handelsplatformen er lanceret, har handelsstandsforeningerne taget imod platformen med åbne arme.

De har allokeret frivillig arbejdskraft og stillet lagerplads til rådighed, så de mange varer kan blive leveret til de lokalt handlende. Og det er netop det samarbejde, som skal bidrage til de lokale butikkers overlevelse.

- Vi tilbyder plads på vores platform og opretter et individuelt domæne til byerne, men det er handelsstandsforeningerne eller kommunerne, der skal drive det.  For det er handelsstandsforeningerne, der kender Jette, der har tøjbutikken, og Torben, som ejer restauranten på hjørnet. Det er handelsstandsforeningerne, som har de kommunale kræfter til at drive og støtte op om det lokale butiksliv - både nu, men også efter krisen, afslutter Jan Mejlkjær.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125