23948sdkhjf

Efter tunge år: Coop har nu overskud i 4 ud af 5 kæder

Danmarks næststørste dagligvarekoncern, Coop, kom ud af 2019 med overskud i fire ud af fem af koncernens kæder.

For første gang i flere år er Fakta en overskudsforretning efter mange års saltvandsindsprøjtninger for at holde gang i Coops discountkoncept. 

Coop og de selvstændige brugsforeninger fastholdt nogenlunde omsætningsniveauet på 42,7 mia. kr. - en mindre tilbagegang fra 42,8 mia. kr. i 2018. 

Ebit-resultatet endte på 507 mio. kr. og resultatet efter skat på 378 mio. kr. Det er dog svært at sammenligne tallene med regnskabet for 2018, da Coop i 2018 havde ekstraordinære indtægter på frasalg af bygninger og måtte lukke 80 tabsgivende butikker.

- Renser vi for både ekstraordinære indtægter og udgifter lander vi på et ordinært driftsresultat, der er markant over forrige år. Det er vi godt tilfredse med, siger adm. direktør Peter Høgsted dog i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet.

Fortabte børn vender hjem

Både varehuskæden Kvickly og discountkæden Fakta nåede at få overskud i 2019, hvilket for Kvicklys vedkommende er første gang siden 2015 og for Faktas vedkommende første overskud i syv år. 

Det skyldes især store investeringer i it-løsninger som selvscanningskasser og opdatering af butikskoncepterne. Coop er i gang med at teste nye koncepter for både Fakta- og SuperBrugsen-kæderne. 

Til gengæld gik det ikke helt med Irma, som topchef Peter Høgsted havde håbet. Trods tidligere overbevisning om overskud i alle kæder er der endnu ikke sorte tal på bundlinjen for Coops københavnske kæde. 

- Vi havde troet, at Irma krøb op over stregen - sådan blev det ikke. De krøb lige under stregen med et relativt lille tab. Vi har koncentreret Irma omkring København og sat et stort moderniserings- og investeringsprogram i gang for at opgradere Irma-butikkerne. Vi har haft nogle problemer blandt andet med byggeplaner på Østerport, hvor vi har en stor Irma-butik, der er ramt af forsinkelser i ombygningen af stationen, siger Peter Høgsted til Finans.

Corona har ændret verdensbilledet

Selv om coronakrisen har fået danskerne til at ændre indkøbsvaner til færre indkøb og større mængder samt en betragtelig fremgang i onlinesalget af dagligvarer, er det alt for tidligt at spå om, hvordan 2020 kommer til at se ud, lyder det fra Coops topchef.

- Denne første fase har samlet set budt på en mindre fremgang med store forskelle mellem vare- og butikstyper. Men vi ser ind i en fremtid, hvor vi kan forvente, at forbrugerne vil være mere forsigtige. Så vi vil være tilfredse, hvis vi opnår et resultat på samme niveau som 2019, selv om vi før coronakrisen havde forventet en fremgang, siger Peter Høgsted i pressemeddelelsen.

Læs mere om: coop
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125