23948sdkhjf

Coronakrisen har fået os til at købe mere dansk

Hvordan har coronavirus-situationen påvirket danskernes købsadfærd og holdning til fødevarer?

Coronakrisen har fået forbrugerne til at købe mere dansk. 

Læs også: Restaurant i København nægtede at stoppe servering klokken 22

Det er konklusionen fra YouGov, der i en ny rapport har undersøgt nordiske forbrugeres holdning til mad, livsstil og sundhed samt udviklingen gennem mere end ti år.

Derudover har analysehuset kigget på, hvordan coronakrisen har påvirket forbrugernes holdning til mad, livsstil og sundhed.

Og coronakrisen har især ændret ved danskernes holdning til fødevarers oprindelse, fortæller YouGov i en pressemeddelelse. 

For hver tredje dansker (32%) er det blevet vigtigere at købe danskproducerede fødevarer. For næste en fjerdedel (23%) er det også blevet vigtigere at støtte fødevareproducenter i nærområdet.

Læs også: Turister tog uden om København

Forbrugernes ændrede holdninger afspejler sig også i danskernes forbrug. Igen er det hovedsageligt danske varer, forbrugerne køber mere af (26%) efter coronapandemien.

Hver femte køber desuden flere nærproducerede fødevarer (18%), ligesom en femtedel køber flere sunde alternativer (18%).

En tiendedel af forbrugerne svarer, at de har købt flere lavprisvarer under coronakrisen. Dette er en lavere andel sammenlignet med de øvrige nordiske lande. I Norge og Finland har mere end en femtedel købt flere lavprisvarer (henholdsvis 22% og 23%), mens andelen er 15% i Sverige.

De sidste mange års klimadebat har medført et øget fokus på klimavenlige fødevarer.

Læs også: Politi indfører opholdsforbud i festområde i København

Food & Health-undersøgelsen viser, at før coronakrisen ændrede flere forbrugere deres vaner i en mere klimabevidst retning, fx ved at vælge sæsonbaseret frugt og grønt (31%), bæredygtigt/miljømærket kød eller fisk (hhv. 21% og 15%) og lokalproducerede fødevarer (20%).

Før coronakrisen havde over en tredjedel (36%) af danskerne også øget deres forbrug af økologiske fødevarer, men under coronakrisen er danskernes fokus på økologi blevet overhalet af et øget fokus på danskproducerede varer.

Det er endnu ikke til at se, om forbrugerne fortsat vil betragte fødevarerne oprindelsesland som vigtigere end økologi på den anden side af coronakrisen.

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125