23948sdkhjf

Fejl hos mange webshops: Køb kan fortrydes i et år

Hvis man har købt et par bukser på nettet, som ikke lige sidder, som man håbede, så er man i din fulde ret til at fortryde dit køb fra en webshop inden for 14 dage. Og det gælder inden for hele EU.

Men faktisk kan den frist være endnu længere, hvis ikke sælgeren har oplyst om ens rettigheder.

- Man har altid mindst 14 dages fortrydelsesret, og det skal webshoppen oplyse dig om. Har den ikke gjort det, bevarer du din fortrydelsesret, indtil de oplyser dig - og så har du 14 dage derfra, fortæller forbrugerjuridisk chef Susanne Aamann fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Hvis du slet ikke modtager nogen oplysninger, så udløber fortrydelsesretten efter 12 måneder, og så har du yderligere 14 dage derefter, forklarer hun.

Webshops informerer ikke godt nok
Europa-Kommisionen har set nærmere på 500 webbutikker, som sælger tøj, sko, møbler, husholdningsartikler og elektronik, og her viste det sig, at to ud af tre webbutikker ikke informerede forbrugeren ordentligt om deres rettigheder.

Specifikt for fortrydelsesretten manglede den information i hver fjerde tilfælde, og hver anden webshop var ikke specifik omkring tidsrammen på 14 dage.

Kravet er i henhold til Forbrugeraftaleloven, at du er blevet informeret om din fortrydelsesret på et varigt medie - altså ikke bare gemt væk på en hjemmeside, hvor der i øvrigt let kan redigeres i informationen.

- Det kan være på en mail eller et tilsvarende varigt medie. Man må ikke være i tvivl om, at forbrugerne har set det, når de køber produktet, forklarer Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

- Det må ikke bare være gemt væk med småt under de vilkår og betingelser, man hakker af, fastslår han.

Reglerne for, om du må have åbnet emballagen, varierer lidt, afhængigt af hvilket produkt der er tale om. Får du et par bukser, der er pakket ind i plastik, må du gerne bryde plastikemballagen.

- Udgangspunktet er, at man godt må åbne emballagen, fordi man har ret til at prøve produktet, som var det i et prøverum, forklarer Susanne Aamann.

- Men enkelte må du ikke åbne eksempelvis en mascara eller en creme. For så kan det ikke garanteres, at du ikke har brugt produktet, tilføjer hun.

Der er tale om en konkret vurdering i forhold til produktet, og det er ifølge Susanne Aamann et felt, som Forbrugerklagenævnet behandler en del sager om.

Her er du faktisk også bedre stillet, hvis du ikke er blevet oplyst om dine rettigheder. Så kan du fortryde dit køb, selv om varen er brugt eller slidt. Du skal dog som udgangspunkt selv betale fragten.

/ritzau fokus/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094