23948sdkhjf

Ny rapport: Coronakrisen rykker butikslukninger 10 år tættere på

Nedlukkede butikker, mennesketomme gågader og forladte storcentre. Det kan blive virkelighed meget hurtigere, end eksperterne forventede, inden coronakrisen ramte Danmark.

Den sundhedsmæssige og økonomiske krise vil uundgåeligt ramme store dele af retail som en negativ spiral, medmindre udlejere og lejere af butikslokaler handler nu. Med coronakrisen er udviklingen rykket 10 år tættere på os, lyder prognosen i Gangstedrapporten, som er udarbejdet af Instituttet for Fremtidsforskning for Gangsted Advokatfirma.

Det fortæller Gangsted i en pressemeddelelse.  

- En stor del af de traditionelle butikker vil skulle tilpasse sig udviklingen, og flere steder vil boliger og kontorer rykke ned i stueplan. Fremtidens butikker vil blive omdannet til en kombination af showrooms og caféer, siger partner Thomas Ulrik fra Gangsted Advokatfirma.

Onlinehandel overhaler fysiske butikker
I Gangstedrapporten præsenteres en række scenarier for 2030. Én ting er sikker: I 2030 kan man ikke nøjes med basere sit forretningskoncept på en fysisk butik.

Dagligvarehandlen på nettet er fordoblet siden 2015, og coronakrisen har sat yderligere skub i udviklingen. Ifølge Gangstedrapporten vil onlinehandel efterhånden overhale handel i fysiske butikker.

40 procent af al handel vil foregå online i 2030, hvor den fysiske butik vil udgøre et supplement til den digitale forretning.

- Det vil i mindre grad være nødvendigt at for forbrugerne at foretage deres indkøb i fysiske butikker. Forbrugerne blive primært blive draget ud i byrummet af sociale årsager. Hvis forbrugerne skal bevæge sig ud, skal det være interessant og værdiskabende for dem. De fysiske butikker skal kunne noget, som man ikke kan opnå digitalt, siger Thomas Ulrik.

Ifølge Gangstedrapporten vil forbrugerne i 2030 være mere utålmodige og opsatte på at få deres individuelle behov opfyldt hurtigt. Irritationsmomenter som fx lang transporttid, ”parkeringshelveder”, manglende varer på hylderne, høje priser, lange køer og dårlig service vil blive oplevet som ineffektivt spild af tid, som man typisk ikke vil komme ud for, når man handler på nettet.

- I dag køber forbrugerne i stor udstrækning tøj i fysiske butikker, fordi man ikke kan prøve tøjet, når man køber online. I 2030 vil man formentlig helst undgå at skulle bruge tid på at finde og prøve tøj i en fysisk butik. Til den tid vil alle kunne få en digital avatar, som man kan bruge til at afprøve, om tøjet passer, siger Thomas Ulrik.

Hygiejne og fysisk afstand bider sig fast
- Den fysiske distance og den øgede fokusering på hygiejne vil blive ting, vi som forbrugere vil forvente, lige som vi i dag forventer, at der er omfattende sikkerhedstjek i lufthavnen.

I fremtiden vil man forvente en nærværende og personlig kontakt mellem butikspersonale og forbrugere, men samtidig med fysisk afstand. Desuden vil der være selvscanning, og der vil være indført stemme- og ansigtsgenkendelse i stedet for trykskærme, forventer Thomas Ulrik. 

Udviklingen kræver handling nu
Coronakrisen kræver, at ejendomsudlejere, der samarbejder med retail, handler nu: 

- Hvis man er på forkant med udviklingen, lejermix mv. og arbejder indgående med fremtidens forbrugsmønstre, er der fortsat gode muligheder for at skabe sunde forretninger og opretholde fysiske butikker. Vi har med Gangstedrapporten leveret et debatoplæg, der kortlægger en række udviklingsscenarier. Vi ser frem til en god debat med både udlejere, lejere, politikere og andre interessenter om fremtidens udfordringer og muligheder, siger Thomas Ulrik. 

Gangstedrapporten 2020 med titlen ”Fremtidens Retail 2030 i et udlejningsperspektiv” er udgivet af Gangsted Advokatfirma og udarbejdet af Instituttet for Fremtidsforskning.

Rapporten kan downloades på www.gangsted.dk/da/viden.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11