23948sdkhjf

Trælastkæde runder 100: Der er en styrke i ikke at være for stor

Hos Johannes Fog i det sjællandske er der de sidste 100 år blevet handlet med træ- og byggevarer. I dag tæller kæden ni byggecentre samt et bolig- og designhus, men selvom adm. direktør Carsten Ludvig kan se flere fordele i at være en mindre spiller, afviser han ikke, at den 100-årige trælastkæde kan vokse endnu mere.

Læs også: Byggecenter fylder 100 år i en corona-tid: Klar med branchens første virtuelle messe

– Vi har jo historisk set været en del af konsolideringsbølgen og har opkøbt en del gennem de sidste 25 år, og hovedparten har vi købt over de sidste 15, fortæller Carsten Ludvig med henvisning til den bølge af konsolideringer, der de senere år har præget branchen, senest med Davidsens opkøb af Optimera.

Stadig muligheder på Sjælland

Fog-direktøren vil da heller ikke udelukke, at der kan komme flere opkøb til i de kommende år.

– Grundlæggende har vi en god størrelse, men selvfølgelig vil vi gerne være større; det vigtigste er dog at vi driver en sund virksomhed, så det har vi større fokus på, end på at  have forretninger der ikke har de rigtige placeringer, fortæller han.

Hovedparten af Johannes Fogs byggecentre findes i det nordsjællandske, mens en enkelt forretning i Vordingborg sikrer tilstedeværelsen mod syd. Jylland og Fyn har 100-års fødselaren dog ingen planer om at kaste sig over.

Læs også: Top 10: Danmarks største byggecentre

– Vi er en regional kæde, og det er den tanke vi stadig har, fortæller Carsten Ludvig, der dog ikke vil løfte sløret for, præcis hvor han ser eventuelle fremtidige opkøbsemner.

– Men der er stadig vækstmuligheder på Sjælland, lyder vurderingen.

Hellere lille og vågen

 Konsolideringsbølgen har i sagens natur medført, at også Johannes Fogs konkurrenter de seneste år har fået flere muskler at spille med. Ifølge Carsten Ludvig betyder det dog ikke, at man som mindre spiller er dømt ude.

– Størrelse har selvfølgelig en betydning, men omvendt er der også nogle ting man kan som mindre kæde, som de store ikke kan, siger han og uddyber:

Læs også: Ny tal: Johannes Fog optimerer sig til større indtjening

– Det drejer sig om flere forskellige ting, men især handler det om den lokale nærhed, hvor vi alt andet lige er tættere på de enkelte forretninger og kunderne. Og så har vi en mulighed for at gøre tingene en lille smule hurtigere end de store nødvendigvis kan, fordi organisationen er mindre.

Og skal Carsten Ludvig selv sætte ord på, hvad de næste år skal bringe for byggekæden, er det da heller ikke ekspansion, der nødvendigvis står øverst på listen.

– Det handler i høj grad om, at vi skal øge vores konkurrencekraft løbende ved at blive mere effektive i systemerne. Konkurrencen bliver hårdere år for år, så vi skal effektivisere på både digitalisering og logistik, så vi kan gøre hverdagen lettere for vores kunder, fortæller han og fremhæver især logistikken som et område, der kræver konstant opmærksomhed.

–  Vi har selvfølgelig en løbende procesoptimering på hele logistikdelen; den er blevet forbedret markant over de sidste fire-fem år, men det er et område, der byder på ups and downs, og som er enormt vigtig; selvfølgelig for kunderne men også for os selv, fordi det jo er en dyr post, slår han fast.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.141