23948sdkhjf

Enhedslisten vil give 100.000 kr. til de første 100.000 elbiler

Nu foreslår Enhedslisten at åbne statskassen og give kontant tilskud for at øge salget af elbiler drastisk.

I 2030 skal der være 1,2 millioner elbiler på de danske veje.

Læs også: De Radikale vil åbne statskassen for elbilkøbere

Sådan lyder kravet fra Enhedslisten forud for, at elbilskommissionen mandag præsenterer sine længe ventede resultater om fremtidens bilafgifter og omstillingen til en grønnere bilpark.

Partiet foreslår samtidig allerede fra 2021 at støtte salget af elbiler ved at give et kontant tilskud på 100.000 kroner til de første 100.000 elbiler, 75.000 kroner til de næste 100.000 elbiler og 50.000 kroner til de sidste 50.000 biler, skriver Information.

Derudover ønsker partiet fra 2025 et decideret forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler.

- Hvis vi skal nå vores klimamål om 70-procents CO2-reduktion i 2030, så bliver vi nødt til at gøre noget drastisk, siger Mai Villadsen, Enhedslistens klimaordfører.

Læs også: Amazon har bestilt 1800 elbiler til Europa

- I dag er elbilen et luksusgode og ikke allemandseje. Ud over at fastholde den lave registreringsafgift på elbiler og forhøje den på benzin- og dieselbiler foreslår vi, at man i en overgangsperiode laver kontante tilskud, så flere tør investere i en elbil.

Der venter politikerne en massiv opgave med at udskifte den fossile bilpark samt sikre færre eller grønne biler på vejene, mener Jeppe Juhl, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.

Han mener dog, at fokus først og fremmest bør være på antallet af benzin- og dieselbiler og ikke antallet af elbiler som i Enhedslistens udspil.

- Sandheden er, at problemet er antallet af fossilbiler. Så vi vil hellere have et mål for, hvor få fossile biler der skal være på markedet i 2030 end et mål for elbiler. Elbilerne er et middel til at løse udfordringen med at komme af med de fossile biler, siger han.

Læs også: Coronakrisen trækker privatforbrug mod mere bæredygtighed

Sidste år blev der solgt næsten en kvart million biler, og levetiden for nye biler er typisk 15 år.

Selv med et stop for nye benzin- og dieselbiler i 2030, som regeringen ønsker, vil der altså omkring 2050 stadig være et betydeligt antal klimabelastende benzin- og dieselbiler på vejene.

Jeppe Juhl påpeger, at politikerne over flere år »bevidst« har øget salget af benzin- og dieselbiler ved at bygge nye veje og gøre bilerne billigere gennem lavere registreringsafgift.

Dermed har man indbygget »en stadig større CO2-bombe på vores veje«, mener han.

- Det kommer til at bide os i røven i mange år fremover. Så det er vigtigt at fokusere på antallet af elbiler. Men det helt afgørende er, at antallet af fossile biler i Danmark går ned.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094