23948sdkhjf

Detailchef udpeger syv trends, som vil præge dansk detailhandel

Dansk detailhandel står i de kommende år foran store omvæltninger og en digital revolution, som vil ændre den måde, forbrugerne handler på. Undlader man at tilpasse sig, ender man som den store taber.

Læs også: Magasin-direktør lukker i om salg - og varsler nye tiltag

Sådan lyder det fra detailchef i EDC Erhverv, Frank Heskjær. Både fysiske butikker og netbutikker skal oppe sig, hvis de fremover vil vinde kampen om forbrugernes tid og penge.

- Lige nu er vi i en undtagelsestid. Men når vi alle kan trække vejret normalt igen, er situationen en anden. Så skal man igen sætte udvikling først. For de tendenser, vi så før coronakrisen, kommer nu buldrende med endnu højere fart, siger Frank Heskjær til RetailNews.

Ifølge Frank Heskjær har nogle fysiske detailaktører for travlt med at snakke om stigende huslejer og hård konkurrence fra nethandlen. De skal i stedet fokusere på at være bedre end netbutikkerne.

- Og netbutikkerne skal i høj grad forberede sig på, hvad de gør, når Amazon kommer. Mit bud er, at det især er netbutikkerne, som rammes af Amazons hammer – snarere end hele detailhandlen, siger Frank Heskjær.

Læs også: Landsdækkende kæde lukker i Danmark med stort milliontab

Frank Heskjær har i årevis beskæftiget sig med detail og har et indgående kendskab til branchen. Han kommer her med sine bud på syv tendenser, som i de kommende år vil præge dansk detailhandel.

1. Flere kanaler og lynlevering

Omnichannel og levering samme dag er nogle af de mest aktuelle trends i detailhandel. Det handler om at koble de fysiske butikker sammen med onlineverdenen. F.eks. har møbelkæden Bolia ikke alle sine møbler stående i butikken, men kan vise alle modeller og farver på iPads.

Kigger man på same day delivery, er Amazon længst fremme. I USA kan kunder få leveret en vare, få timer efter de har bestilt den. Den slags levering kommer vi på et tidspunkt også til at se herhjemme.

2. Blandingsbutikker

Det bliver mere normalt for to forskellige typer af butikker at dele lokaler med hinanden. For eksempel har møbel- og interiørbutikken Rue Verte en mindre Joe & The Juice, mens køkkenbutikken Reform serverer kaffe fra La Cabra. At blande butikskoncepter giver kunderne en meroplevelse.

3. Brick and click

Kært barn har mange navne og kendes nok bedst under betegnelsen click and collect. Denne trend udspringer af detailhandlernes erkendelse af, at moderne butikshandel både bør omfatte fysiske butikker med mursten (bricks) og netløsninger (clicks). På den måde kan kunden ved et klik derhjemme bestille varer – og afhente dem i butikken eller få leveret hjemme. Den trend har coronakrisen forstærket.

4. Bæredygtighed

Dette bliver et vigtigt parameter, når en detailforretning skal vælge lejemål. Udlejer kan for eksempel tænke i energirenovering med bedre isolering og nye vinduer og dørpartier – og nogle steder kan solceller kobles på energiforsyningen. Med andre ord: Bæredygtighed og genanvendelighed bliver nøgleord, som detailhandlen også må forholde sig til.

5. Personlig markedsføring i butikken

Kundeklubber og medlemskort er efterhånden udbredt herhjemme – også i dagligvarehandlen. Vi får personlige tilbud målrettet vores forbrug og andre oplysninger, og trenden er også nået de fysiske butikker.

I modebutikkerne Zara kan man ved indgangen scanne en kode, så man på sin mobil får individuelt tilpassede tilbud, mens man er i butikken. Det giver butikken et mersalg, mens kunden får en bedre oplevelse ved at få hjælp til sine indkøb og måske få ekstra gode tilbud.

6. Flere spisesteder

De senere år har kaffebarer og spisesteder vundet kraftigt frem. Og selvom vi måske er nået et mætningspunkt her og nu, vil danskerne fremover spise mere og mere ude – ligesom man oplever andre steder i Europa og USA. Vi vil formentlig også se nye typer af spisesteder.

7. Butikker uden bemanding

Det er muligvis en slags joker på en tendens i fremtidens detailhandel, men faktum er, at vi allerede nu ser forretninger helt uden bemanding. Både i udlandet og herhjemme. Teeshop i Aalborg sælger t-shirts i en butik uden personale. Kunderne får adgang til butikken ved at scanne QR-koder ved indgangen, og så scanner de selv varerne og betaler med kort. Når varen er betalt, frigøres alarmen fra produktet.

Egentlig fungerer det på samme måde som i supermarkeder med selvbetjenings-kasser. Det holder omkostningerne nede og kan måske være løsningen for nogle, som ellers ikke ville have råd til at drive en fysisk butik.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.065