23948sdkhjf

Myndighed vil styrke konkurrencen på markedet for automatisk regningsbetaling

Konkurrencerådet vurderer, at konkurrencen om automatiske regningsbetalinger ”kunne være skarpere”. Det fremgår af analysen ”Regningsbetaling – automatiske løsninger til betaling af regninger”.

Læs også: Hugo Boss i modvind: Tøjkæder meldt til politiet

- Stort set alle forbrugere i Danmark benytter automatiske regningsbetalinger, og markedet vokser. Hvis der var effektiv konkurrence, kunne alle få glæde af, at priserne bliver presset ned, og af at udbyderne får større incitament til at udvikle nye løsninger, siger Christian Schultz, der er formand for Konkurrencerådet.

I blandt andet Sverige, Norge og Holland konkurrerer bankerne ofte om at udbyde betalingsløsninger til tilbagevendende regninger.

I Danmark sidder Betalingsservice – der udbydes af Nets – på 75 procent af et marked, hvor alternativerne er automatisk kortbetaling og MobilePay Subscriptions. Og det kan have negative konsekvenser for forbrugerne, vurderer Christian Schultz.

- Der er flere tegn på, at konkurrencen er relativt begrænset. Betalingsservice står for mere end 75 procent af omsætningen inden for automatisk regningsbetaling, og løsningen udbydes af Nets i et samarbejde med bankerne, og ikke af banker i konkurrence med hinanden. Produktudbuddet er ikke helt så varieret, som det kunne være. Desuden har Nets og bankerne samlet set en relativ høj overskudsgrad ved Betalingsservice.

Konkurrencerådets analyse indeholder to indsatsområder og tre anbefalinger, der kan styrke konkurrencen om løsninger til automatiske regningsbetalinger i Danmark:

  • Sikre konkurrencen ved nye betalingsinfrastrukturløsninger  Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil have et særskilt fokus på, at nye samarbejder inden for betalingsområdet (så som P27) vil bidrage til at øge konkurrencen mellem de udbudte ydelser til automatisk regningsbetaling.
  • Undersøge bankernes omkostninger ved Betalingsservice  Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil igangsætte en nærmere undersøgelse af bankernes omkostninger ved Betalingsservice sammenholdt med Nets’ honorering af bankerne.

Anbefalinger: 

  • Undersøge mulighed for et lavere loft over interbankgebyrer ved kortbetaling
    Et lavere loft på interbankgebyrer kan styrke automatisk kortbetaling i konkurrencen med Betalingsservice i forbindelse med regninger med relativt høje købsbeløb. Det forslås, at der foretages en undersøgelse af et sådant tiltag og hvordan det i givet fald præcis kan og bør udformes.
  • Forbedre mulighederne for at tredjepartsaktører kan udbyde og udbrede konkurrerende løsninger 
    Nye virksomheder på markedet, såkaldt tredjeparter, har brug for at samarbejde med de etablerede banker for at få adgang til kunders betalingskonti og derved kunne udbyde deres produkter. Det bør undersøges, hvordan der i praksis kan skabes bedre muligheder for tredjepartsaktører til at få adgang til forbrugernes konti med henblik på at tilbyde nye og innovative betalingsløsninger. Dette vil kunne bidrage til en skarpere konkurrence på betalingsmarkedet generelt, herunder markedet for automatisk regningsbetaling.
  • Begrænsning af uhensigtsmæssige loyalitetsvirkninger ved automatisk regningsbetaling 
    Det foreslås at indføre tiltag som begrænser uhensigtsmæssige loyalitetsvirkninger inden for automatisk regningsbetaling. Disse uheldige virkninger kan fx bestå i, at en kunde afholder flere betalinger end ønsket for et fitness-abonnement, fordi kunden ikke rigtig er opmærksom på betalingen eller fordi det kan være besværligt at opsige et abonnement. Tiltag som begrænser sådanne virkninger kan gøre flere løsninger på markedet mere konkurrencedygtige. Forbrugerne kan desuden blive mere aktive på markedet, hvilket understøtter mere velfungerende konkurrence.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.084