23948sdkhjf

Amazon er din værste fjende - eller en billig smutvej ud i verden

Verdens største netbutik, Amazon, frygtes at sluge alt og alle på dens vej, når den om kort tid indtager Danmark. Men platformen byder også på unikke og indbringende muligheder for danske vareproducenter og detailhandlere.

Læs også: Blomstrende dansk succes tjener millioner: Det er svært at få armene ned

Sådan lyder det fra Jan Damsgaard, der er professor i digitalisering på CBS, og som i årevis har studeret Amazon.

Han mener, at dansk detailhandel i for lang tid har behandlet Amazon som et gråt næsehorn. En sovende kæmpe, man undervurderer, men som skaber ravage, når den vågner og går amok.

- Når Amazon kommer til Danmark, bliver det ubarmhjertigt. Vi vil se et udskilningskøb. Dem, der ikke har styr på deres forretning, går en grum skæbne i møde. Andre kan allerede nu begynde at bruge Amazon til deres egen fordel, siger Jan Damsgaard.

Lær din fjende indefra

Flere danske nethandlere, butikker og producenter sælger i dag varer gennem Amazon. Og det gør de klogt i, mener Jan Damsgaard.

Læs også: Danmarkshistoriens største udsalg udeblev

Hvis man vil forstå sin måske værste fjende, er det bedre at holde sig tæt til frem for at stå på sidelinjen. Og Amazon kan være en billig og effektiv smutvej ud i den store verden.

- Hvis man som dansk vareproducent for eksempel vil sælge til Spanien, kan det være enormt besværligt og ressourcekrævende. På Amazon kan man komme i gang meget let og billigt, siger Jan Damsgaard,

Der er forskellige måder, hvorpå man kan sælge sine varer på Amazon. En af dem er den såkaldte FBA-service, hvor Amazon står for pakning af dine produkter, levering, kundeservice og returvarer.

For den service tager Amazon en del af din omsætning.

Læs også: Top 20: Her er verdens rigeste detailmoguler

- Du bruger altså Amazon som lagerfører og lader dem håndtere det meste. Er der høj omsætning i dine varer, koster det næsten ikke noget at have dem stående. Bliver varerne ikke solgt, løber det op – for Amazon gider ikke døde produkter, forklarer Jan Damsgaard.

Toget kører nu

Han mener, at danske vareproducenter bør teste Amazon af med enkelte varer for at få erfaringer. Og det kan være smart at gøre det, inden Amazon officielt indtager Danmark.

- Når Amazon går ind i et nyt marked, tager man eksisterende leverandører med. De får endda særlig rabat. Derfor kan det være for sent at reagere, når Amazon allerede er her. Så er toget måske allerede kørt, siger Jan Damsgaard.

Amazon er allerede blandt de mest populære netbutikker herhjemme – uden nogen form for markedsføring. I USA og Tyskland går over halvdelen af al nethandel nu gennem Amazon.

Læs også: 39-årig iværksætters betalingsfirma stormer frem med over 200.000 kunder

Som dansk detailvirksomhed – hvad enten man er en kæde eller en enkelt butik – gør man sig derfor klog i at tage Amazon seriøst, mener Jan Damsgaard.

- Der er muligheder for at bruge Amazon proaktivt. Det kan f.eks. være ved at sælge varer, man ikke har plads til at markedsføre i sine egne butikker. Eller danske virksomheder, som går sammen på Amazon og skaber et område, der fokuserer på f.eks. dansk mode eller dansk boliginteriør, siger CBS-professoren.

Netbutikken med alt

Amazon har allerede meldt sin ankomst i Sverige og søger samtidig en markedschef, der kan stå for udbredelse til resten af Norden, herunder Danmark. Det er altså ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt Amazon kommer – men hvornår.

Når det sker, vil det ifølge Jam Damsgaard vende op og ned på dansk detailhandel.

Da Amazon i marts lancerede sin hollandske markedsplads, var der fra første dag over 30.000 sælgere med 100 mio. produkter registreret på Amazon.nl. Præcis som tilfældet er i Sverige, havde Amazon forinden åbnet for registreringer af brands og virksomheder.

Pladsmangel er ikke et begreb på Amazon. Det er netbutikken, der vil have alt.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109