23948sdkhjf

Meny sænkede prisen på 100 varer - nu gør direktøren status

Det var et oprør mod discount og den ensidige priskonkurrence i dansk dagligvarehandel, da Dagrofa-ejede Meny for tre uger siden sænkede prisen på 100 kvalitetsvarer.

Læs også: Går til angreb på Rema 1000 og varsler lokale protester

Nu gør kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen status.

- Det er gået over al forventning. Vi sælger helt vildt af varerne, siger han til RetailNews.

Pønser på flere prishug

Det nye pristiltag hedder ’Velvalgte varer’ og betyder, at man nu for eksempel kan købe en De Cecco-olivenolie 17 kr. billigere end tidligere. Flere varianter af Ben & Jerry’s-is er sat ned med 15 kr.

- På mange af de produkter, vi har sænket prisen, er salget mere end fordoblet. Nogle stikker mere af – andre ikke så meget. Vores De Cecco-olivenolie er over indeks 400, fortæller Kenneth Holmen Pedersen.

Læs også: Lukkede i Danmark – har nu overhalet Rema 1000

Han vil ikke udelukke, at Meny i den kommende tid sænker prisen på flere udvalgte varer.

- Hvis det høje salg fortsætter, er det oplagt at kigge på, om programmet kan bære nogle flere varer. Vi er ikke blevet skræmte. Tværtimod, siger Meny-direktøren.

Skal skabe loyale kunder

Når man sænker prisen på 100 varer, giver det sig selv, at indtjeningen falder. Lige nu hænger regnestykket sammen, siger Kenneth Holmen Pedersen, men det er sværere at beregne end som så.

Det handler ikke kun om at tjene lige så meget på de 100 varer som før.

Læs også: Kvickly var først – nu er de i næsten alle dagligvarebutikker

- Det handler mere om at få flere loyale kunder og få dem til at handle lidt oftere i Meny. At skabe loyale kunder er en af de helt store udfordringer i dansk dagligvarehandel, siger Kenneth Holmen Pedersen.

Han gør sig ingen illusioner om, at Meny skal vinde pristjek. Den duel udspiller sig primært mellem discount- og lavpriskæderne. Meny-chefen taler mere om den oplevede værdi for pengene. Kernen i Meny skal fortsat være kvalitet, service og et spændende sortiment.

- Vi skal ikke udelukkende konkurrere på pris. Så vågner vi op en morgen og er blevet en afart af en discountbutik. Det får vi ikke flere loyale kunder af. Tværtimod. Vi må gerne skille os ud fra mængden, så længe kunderne føler, at de får værdi for pengene, siger Kenneth Holmen Pedersen.

Meny har 113 butikker rundt om i landet.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.062