23948sdkhjf

Bestseller var få dage fra historisk underskud

Danmarks største modekoncern Bestseller, der er ejet af Anders Holch Povlsen, sætter nu tal på, hvordan coronakrisen ramte koncernen med fuld kraft.

Læs også: Konkurstruet tøjkæde holdes i live

Bestseller A/S har fredag offentliggjort to nøgletal for udviklingen i det afsluttede regnskabsår 2019/20. Det endelige regnskab kommer først senere på året.

Tallene viser, at Bestseller omsatte for 24,1 mia. kr. – et fald på 7 pct. Resultatet før skat dykkede med hele 72 pct. til 776 mio. kr.

- Med årets resultat befinder vi os langt fra, hvor vi skulle have været under normale omstændigheder. Set i lyset af den aktuelle verdenssituation og de massive udfordringer, samfundet og vi som virksomhed har stået overfor, kan vi dog kun være stolte af og tilfredse med nu at kunne vise et overskud, udtaler Anders Holch Povlsen i en pressemeddelelse.

Fyrede og sendte folk hjem

Da coronakrisen ramte i marts, lukkede Bestsellers egne butikker og størstedelen af de øvrige modebutikker, som forhandler koncernens tøj.

Læs også: Dansk modefirma blev pelset og lukker

Få uger senere afskedigede Anders Holch Povlsen 750 ansatte og sendte 2.400 hjem med lønkompensation. Samtidig meddelte Bestseller, at man ikke ville betale husleje til udlejerne af sine butikker, før lønkompensationen blev udbetalt. Det mødte hård kritik.

Med hjælp fra sine banker lykkedes det Anders Holch Povlsen at sikre 7,5 mia. kr. i ny kapital til Bestseller. Dermed havde koncernen nok penge til at ride corona-stormen af.

Til Børsen siger Anders Holch Povlsen, at havde lockdown-perioden i store dele af Europa varet 10-12 dage længere, var Bestseller kommet ud med sit første underskud nogensinde. Det undgik man lige akkurat.

Onlinesalget boomer

Selvom Bestseller igen har fået gang i salget, sætter coronapandemien fortsat sine aftryk på store dele af forretningen.

Læs også: Danmarkshistoriens største udsalg udeblev

- Visse markeder – f.eks. Indien og Nord- og Sydamerika – ligger til en vis grad underdrejede rent forretningsmæssigt. Dog ser vi, at Central- og Nordeuropa hurtigt finder fodfæste igen, og Sydeuropa er også på vej frem. Generelt kræver det dog benhårdt arbejde at nå tilbage, hvor vi var, udtaler Anders Holch Povlsen i pressemeddelelsen.

Han fortæller desuden, at Bestseller har været i stand til at øge sin onlinehandel markant. Det har kunnet opveje for noget af tabet i de fysiske butikker.

Bestseller har 2.600 butikker på verdensplan. Selskabets tøj afsættes desuden via 15.000 andre forhandlere.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094