Se tallene: Sådan har dagligvarekæderne tjent og tabt penge de seneste 10 år

Kampen om de danske dagligvarekunder har aldrig været hårdere, og det kan være dyrt at holde sig inde i kampen.
RetailNews har gennemgået regnskaberne for de seneste 10 år hos landets største dagligvarekæder, og tallene afslører en forbløffende forskel i evnen til at tjene penge.
Salling Group med kæderne Netto, Føtex og Bilka topper suverænt med en samlet indtjening på 21 mia. kr. Men det er ifølge to erfarne branchekendere en anden dagligvarekoncern, som springer i øjnene.
Den norskejede discountkæde Rema 1000 har 10 år i træk evnet at løfte sin indtjening. Det samlede overskud beløber sig til 2,4 mia. kr.
- Det er ret unikt, at man som dagligvarekæde formår at øge indtjeningen, samtidig med at man øger sit butiksnet så kraftigt, som Rema 1000 har gjort, siger Flemming Birch fra konsulentfirmaet Birch & Birch Food Trends.
Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, stemmer i.
- Rema 1000 er en usædvanlig vækstcase, der både har kunnet styre toplinjen og bundlinjen. Det er en kæde, der ikke har sat mange ben forkert, siger han.
Overskud efter skat i perioden 2010-2019 (i mio. kr.)
Salling Group | Coop | Dagrofa | Rema 1000 | Aldi | Løvbjerg | ABC Lavpris* | |
2010 | 2.026 | 341 | 91 | 64 | -29 | 6 | 23,3 |
2011 | 5.374 | 397 | 81 | 92 | -47 | 6,1 | 26,7 |
2012 | 1.400 | 156 | 34 | 129 | -107 | -7 | 31,4 |
2013 | 1.922 | 57 | -221 | 180 | -228 | -5,5 | 24,3 |
2014 | 1.819 | 196 | -272 | 207 | -265 | -8 | 30,5 |
2015 | 1.739 | 262 | -198 | 254 | -297 | 2,2 | 30,2 |
2016 | 1.322 | 98 | -665 | 292 | -243 | 4,8 | 29,2 |
2017 | 1.698 | 303 | -330 | 367 | -326 | 5,3 | 32,1 |
2018 | 1.367 | 540 | -593 | 377 | -380 | 6,7 | 33 |
2019 | 2.291 | 387 | -122 | 421 | -511 | 9,7 | 35,7 |
I alt: | 20.958 | 2.737 | -2.195 | 2.383 | -2.433 | 20 | 296 |
* Tobiasen-familien ejer ABC Lavpris gennem de to selskaber Esperanto og H.T. Holding. Det er overskuddene fra disse to virksomheder, som er lagt sammen.
Kunsten at læse markedet
Rema 1000, der er ejet af Reitangruppen, åbnede sin første danske butik i 1994. Siden er kæden blevet landsdækkende og er med sine 353 butikker nu landets næststørste dagligvarekæde – kun overgået af Netto.
Ifølge Flemming Birch og Henning Bahr har Rema 1000 været god til at læse markedet tidligt. Kæden var hurtig til at udvide sit sortiment, så kunderne – i modsætning til tidligere – pludselig kunne få dækket de fleste af deres indkøbsbehov i en discountbutik.
Samtidig var Rema 1000 hurtig til at fokusere på bæredygtighed og madspild.
Flere fremhæver også Rema 1000’s franchisemodel som en medvirkende årsag til succesen. Her står selvstændige købmænd til ansvar for deres egne butikker og får således del i overskuddet.
- Det er styrken ved franchise – og Rema 1000 har et stærkt koncept. Mange af de købmænd, der er hoppet med på vognen, har kunnet tjene gode penge, siger Henning Bahr.
Salling Group vs. Coop
Når man analyserer dagligvarekædernes regnskabstal, er det ifølge Flemming Birch vigtigt at huske, at tallene ikke nødvendigvis siger noget om forbrugernes præferencer. Et år med dårlig indtjening kan skyldes store investeringer. Gode år kan skyldes frasalg.
Som for eksempel da Salling Group i 2010 solgte sine 200 britiske Netto-butikker for 6 mia. kr.
Landets største dagligvarekæder målt på antal butikker:
Netto: 516
Rema 1000: 353
Fakta: 340
Dagli’Brugsen: 303
SuperBrugsen: 235
Aldi: 183
Min Købmand: 163
Lidl: 131
Spar: 130
Meny: 113
Føtex: 103
Let-Køb: 102
Irma: 68
Kvickly: 68
Bilka: 19
Coop 365: 15
Løvbjerg: 15
ABC Lavpris: 14
Ikke desto mindre er det iøjnefaldende, at Salling Group har tjent næsten otte gange så meget som hovedrivalen Coop Danmark.
Her skal man ifølge Henning Bahr have for øje, at Coop er en medlemsejet virksomhed, som bruger en del af sit overskud på medlemsfordele, bonusser, rabatter og forbrugeroplysning.
- Udfordringen er at fordele kagen mellem Coop-koncernen og de selvstændige brugsforeninger. Det er en evig diskussion. Men indtjeningen har egentlig været ganske fornuftig, siger Henning Bahr.
Store tab i Aldi og Dagrofa
Aldi er den dagligvarekoncern, som over de seneste 10 år har sat flest penge til. 2,4 mia. kr. Dernæst følger Dagrofa-koncernen med et samlet tab på 2,2 mia. kr.
Under ledelse af topchef Tomas Pietrangeli er Dagrofa i gang med en stor turnaround. Den omfatter både koncernens dagligvarehandel – bestående af kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Letkøb – samt foodservice-forretningen.
- Dagrofa er en mere kompleks virksomhed end de øvrige dagligvareaktører. Men det er alligevel tankevækkende, at den ikke har tjent penge siden 2012, siger Henning Bahr.
Han hæfter sig sidst, men ikke mindst, ved den familieejede supermarkedskæde ABC Lavpris, som over en 10-årig periode har indbragt knap 300 mio. kr. til ejerfamilien.
Lidl med hemmelige regnskabstal
ABC Lavpris har 13 butikker i Jylland og én på Fyn.
- ABC Lavpris har virkelig gjort det godt. Det handler om at kende sin plads og holde fast i sit koncept. Kæden har en meget fin og bevidst sortiments- og prispolitik. Det er pæne tal for en relativt lille aktør, siger Henning Bahr.
ABC Lavpris omsætter for cirka 1,3 mia. kr. årligt. Det er nogenlunde det samme som Løvbjerg-kæden, som dog på 10 år kun har formået at tjene samlet 20 mio. kr.
Når den tyske Lidl-kæde med sine 131 danske butikker ikke er omfattet af regnskabsgennemgangen, skyldes det, at kædens butikker køres gennem kommanditselskaber, der ikke som anparts- og aktieselskaber har pligt til at offentliggøre regnskaber.
Dog har Lidl oprettet et enkelt ApS, Lidl Management Danmark, der har hjemme i koncernens hovedkontor på Profilvej i Kolding.