23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skarp kritik af "Sveriges billigste butik"

At dagligvarer i Sverige er billige, er ikke nogen hemmelighed, og landets billigste købmand finder man angiveligt i byen Halmstad. Her har butikken Ica Maxi Flygstad igen vundet den årlige prisundersøgelse fra PRO (National Organization of Pensioners).

Men spørgsmålet er, om butikken reelt er billigst?

I hvert fald mener prissammenligningstjenesten Matpriskollen, at Ica Maxi Flygstad bevidst sænkede prisen på et fåtal af varer, der næsten altid medvirker i den årlige pristest.

Matpriskollen har sammenlignet alle identiske varer i Ica Maxi Flygstaden og nabobutikken Willys. I alt er der 3.263 varer, og heraf er kun otte af varerne billigst i Ica Maxi-butikken. 6 af disse varer er med i PRO’s pristest.

- Jeg tolker det som, at Maxi bevidst har sat som en strategi at komme til tops i undersøgelsen, hvilket jeg synes er ret umoralsk, siger Ulf Mazur, adm. direktør i prissammenligningstjenesten Matpriskollen, til Fri Köpenskap.

Et påfaldende sammentræf?

Pristesten fra PRO omfatter i alt 34 varer, hvoraf kun en enkelt vare var ny sammenlignet med testen forrige år. På denne nye vare var Ica Maxi-butikken 18 pct. dyrere end hos nabobutikken.

Måler man alle sammenlignelige produkter i Ica Maxi og Willys, er Ica Maxi 13 pct. dyrere. Alligevel har butikken markedsført sig vidt og bredt som Sveriges billigste butik.

Josefin Bengtsson, marketing-, HR- og økonomichef hos Ica Maxi Flygstaden, synes ikke, at kritikken fra Matpriskollen er fair.

- Vi havde ingen anelse om, at PRO ville foretage en prisundersøgelse. Den kom ud af det blå, siger hun til Fri Köpenskap.

Hun synes ikke, det er påfaldende, at Ica Maxi-butikken er billigere på 8 ud af 3.263 varer, og at seks af de varer, som Ica sælger billigst, var med i PRO’s pristest.

- Vi ved ikke, hvad der undersøges, men vi er meget interesserede i at have gode priser på bedst sælgende hverdagsvarer, siger Josefin Bengtsson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.183