23948sdkhjf

Sparede Kvickly for millioner: Nu prøver Coop igen

Dagligvarekoncernen Coop forsøger nu at gentage succesen med et særligt projekt, som var med til at sikre Kvickly sit blot andet overskud nogensinde.

Det skriver Butikslederen.

I december 2017 søsatte Coop projektet HMO (Hverdag Med Overskud), som medvirkede til at skabe driftsforbedringer i Kvickly-kæden for over 100 mio. kr.

Nu skal samme projekt implementeres i SuperBrugsen med en forventning om, at det på knap tre år kan forbedre driften med 65 mio. kr.

- HMO har været en stor succes i Kvickly. Derfor har vi være nysgerrige på, om principperne kan overføres til SuperBrugsen. Det har analyser vist, at de kunne, og derfor har vi testet HMO i fire butikker i 2020, siger kædedirektør i SuperBrugsen, Jesper Gottschalck Jensen, til Butikslederen.

At arbejde smartere

HMO-projektet blev i sin tid rullet ud i Kvickly med hjælp fra PwC. På daværende tidspunkt havde Kvickly kun givet overskud én gang siden 1961, og med den øgede konkurrence i dagligvarehandlen var der behov for at se på, hvordan kæden kunne effektiviseres.

PwC gennemførte derfor en analyse af ressourceforbruget i de enkelte Kvickly-varehuse.

- Nogle af analysens konklusioner var, at varehusledelsen i langt højere grad skulle fokusere på prioritering af opgaver og fordeling af ressourcer. Desuden var et opmærksomhedspunkt at gøre op med silotænkning og facilitere samarbejde på tværs af varehusets afdelinger, skriver PwC.

Tidligere var planlægning og bemanding i Kvicklys varehuse baseret på erfaringer og fornemmelser. Men med HMO-projektet har butikslederne fået faktabaserede værktøjer til planlægning af kassebemanding, vareopfyldning og fordeling af ressourcer på tværs af afdelinger i det enkelte varehus.

- Der afholdes daglige tavlemøder, hvor dagens og ugens opgaver planlægges. Med de nye databaserede værktøjer er både ledelse og medarbejdere på forkant ift. planlægning af vareopfyldning og kassebemanding. De ved, hvor mange varer og kunder, der kommer i morgen (og de næste seks måneder) og kan allokere den rette mængde ressourcer på forhånd, skriver PwC.

Nu skal HMO-projektet også prøves af i SuperBrugsen. Fire butikker har været testkaniner fra april 2020, og i 2021 udrulles det i større skala, hvor 22 SuperBrugsen-butikker fordelt over hele landet kobles på, skriver Butikslederen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157