23948sdkhjf

Hun tjener millioner og skifter nu strategi: Vi er gået lidt stille med dørene

Det jyske hudplejefirma Ecooking, der er stiftet og ejet af Tina Søgaard, har på to år femdoblet omsætningen og sætter nu gang i en udenlandsk offensiv.

Ecooking sælger økologiske hudplejeprodukter som f.eks. ansigtscremer, skægolie og renseprodukter på nettet og i hundredvis af butikker. Salget sker til 35 lande, og det indbragte sidste år et overskud efter skat 6,5 mio. kr. – det bedste resultat nogensinde.

- Vi er nok gået lidt stille med dørene, når det gælder vores internationale drømme og ambitioner for Ecooking, men ingen skal være i tvivl om, at vi nu har fundet den formel, der kan løfte virksomheden ud på en global succesrejse – ovenikøbet inden for en produktkategori, som mange måske undervurderer, siger adm. direktør Henrik Egebæk.

Han styrer den daglige drift, mens Tina Søgaard er bestyrelsesmedlem og direktør for udvikling af produkterne og virksomheden.

Ændrer strategien

Indtil nu har Kolding-virksomheden satset på at sælge til så mange lande som muligt. Det bliver der lavet om på.

- Nu står vi overfor et markant skifte i strategien, hvor vi går fra at drive en organisk vækst på de internationale markeder til at ekspandere og investere massivt i en række udvalgte markeder, hvor vi beviseligt kan få et langt stærkere fodfæste, siger Henrik Egebæk om den ændrede strategi.

Ecooking oplyser ikke sin omsætning, men den er ifølge direktøren femdoblet fra 2018 til 2020.

Blandt de markeder, der har drevet Ecookings store vækst, er Rusland, der siden 2019 samlet set står for fem procent af omsætningen sammen med Norge og UK. Det tal skal gerne fordobles i år.

- Der er intet, vi er kommet sovende til, og derfor geninvesterer vi også 25 procent af omsætningen i marketing for at opnå yderligere vækst, siger Henrik Egebæk.

Blandede cremer i køkkenet

I begyndelsen blandede Tina Søgaard cremer, olier og serummer ved sit eget køkkenbord i Kolding, når børnene var lagt i seng. Hun forærede sine hjemmelavede ansigtscremer til venner og bekendte, men snart fik kosmetikbutikker nys om produkterne og ville have dem på hylderne.

Ecooking sælger til 35 lande og adskillige store butikskæder, heriblandt Matas i Danmark og Vitus i Norge.

- Jeg har selv stået ude i butikkerne og kommunikeret med kunderne i de lande, vi nu investerer at vokse i, fordi jeg har en dyb respekt for de kulturelle forskelle. Det har altid været en klar prioritering i stedet for blot at forudsætte eller antage noget på forhånd, siger Tina Søgaard.

- Trods jysk sindighed, er vi rigtig stolte af det, Ecooking betyder for efterhånden rigtig mange mennesker, lyder det fra stifteren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.136