23948sdkhjf

Nemlig.com undskylder efter grov udnyttelse af vognmænd

15-timers arbejdsdage, flere måneders arbejde uden fridage, store bøder og ruter, der er næsten umulige at nå til tiden.

Fredag bragte Politiken en række afsløringer af kritisable eller direkte ulovlige arbejdsforhold i onlinesupermarkedet Nemlig.com.

Nu siger Nemlig.com undskyld og suspenderer bl.a. det udskældte bødesystem, som er omtalt i Politikens artikler.

Chauffører, der kører med varer for Nemlig.com, er blevet straffet for alverdens ting. Afleverer de en kasse forkert, skal de betale indholdet af kassen. Er leveringen mere end tre minutter forsinket – eller afleveret tre minutter for tidligt – vanker der også bøder.

Ifølge Politiken varierer bøderne fra 300-5.000 kr. og kan dermed overstige chaufførens dagsløn.

I en skriftlig udtalelse siger Nemlig.com, at man tager stærkt afstand fra de forhold, som er beskrevet i Politikens artikler.

- Det er forhold, som på ingen måde lever op til de værdier, som vores virksomhed er bygget op om. Heller ikke selvom kritikken vedrører forhold hos selvstændige vognmænd, som kører for nemlig.com, lyder det i meddelelsen.

Ekstern advokatundersøgelse

Nemlig.com har nu suspenderet den del af afregningsmodellen, hvor de selvstændige vognmænd takseres for forhold, hvor de ikke lever op til samarbejdsaftalen.

- Samtidig vil vi straks igangsætte en intern undersøgelse med bistand fra nemlig.coms eksterne advokatfirma, der skal kortlægge kvaliteten og efterlevelsen af kontrakter og Code of Conduct-aftalen, vi har indgået med de selvstændige vognmænd, fremgår det.

Landets største onlinesupermarked er under coronapandemien blevet brugt af flere danskere end nogensinde og rundede sidste år for første gang to milliarder kroner i omsætning.

Men det hastige vokseværk har haft en pris – og det er i høj grad chaufførerne, der betaler den, viser Politikens afsløringer.

Nemlig.com, der er ejet af Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen og stifter og direktør Stefan Plenge, erkender, at den voldsomme vækst i forretningen har haft en slagside.

- Det undskylder vi, og vi vil nu gøre, hvad vi kan for at sikre, at vi får rettet op på de forhold, der er blevet kritiseret, lyder det i den skriftlige udtalelse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109