23948sdkhjf

Per Thau rejste Jorden rundt og fik et tilbud, han ikke kunne afvise

Den tidligere Dagrofa-topchef Per Thau havde egentlig besluttet, at han skulle prøve noget helt andet end dagligvarer.

Efter sit ufrivillige jobexit i Dagrofa tog han på en et år lang jordomrejse med familien, og da han vendte hjem, var han i dialog om flere forskellige jobs. Så ringede Coop.

- Jeg er ikke bundet til dagligvarebranchen. Men den rejse, som Coop skal på, og som jeg skal være med til at løfte, lød for spændende til, at jeg kunne takke nej, siger Per Thau.

World Tour Thau:

På sit CV beskriver Per Thau sin et år lange jordomrejse med sin hustru og tre sønner som 'World Tour Thau'.

De besøgte seks kontinenter, 17 lande, 40 stater/regioner og sov 173 forskellige steder.

14 forskellige sproge måtte de tale undervejs, og rejsen foregik med både fly, tog, busser, både, heste og til fods.

Fokus på kunderne

Den 1. december sidste år tiltrådte han som koncerndirektør med ansvar for Coops indkøb, sortiment og logistik. En nøgleposition i topchef Kræn Østergaard Nielsens nye ledelseshold og i bestræbelserne på at skabe Danmarks mest kundeorienterede virksomhed.

- Min klare styrke er netop mit kundefokus. Den evne kunne være brugt mange andre steder, men den er skræddersyet til Coop, som er i kontakt med kunder hver eneste dag, og som vil være mere kundevendt. På den vis passer dagligvarer godt til mig, siger Per Thau.

Coop-koncernen er ikke fremmed territorium for den 50-årige Per Thau, der som ung blev officeruddannet i hæren. Efter ni år med forskellige lederposter i fødevarekoncernen Unilever kom han i 2006 til Coop Danmark, hvor han avancerede til kædedirektør i Kvickly.

Et stort ansvar

I 2010 blev Per Thau hyret af Dagrofa. I første omgang som indkøbsdirektør, inden han blev forfremmet til koncernchef. Den post bestred han indtil 2018.

Nu har Per Thau det overordnede ansvar for hele Coops forsyningskæde. Fra aftalen med leverandøren, til logistikken og lager og helt ud til, at varen lander i kundens indkøbskurv. En ikke ligetil opgave.

Coop kort fortalt:

Coop er landets næststørste dagligvarekoncern kun overgået af Salling Group.

Coop består af knap 1.100 butikker under kæderne Fakta, Coop 365, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Irma.

Butikkerne er dels ejet af Coop Danmark og dels af en række selvstændige brugsforeninger.

Derudover favner Coop-koncernen også Coop Bank og Coop Invest.

Selv siger Per Thau, at dagligvarebranchen har en fed dynamik.

- På den ene side skal du være strategisk og tænke langsigtet. På den anden side skal du agere konstant, fordi du er til eksamen hos kunderne hver dag, siger Per Thau, der har brugt en stor del af sine første måneder i jobbet på at besøge butikker og snakke med både personale og kunder.

- Som ny chef kan man være ivrig og have lyst til at træffe en masse beslutninger. Men jeg tror på værdien af at lytte først og danne sig et overblik. Det er 11 år siden, jeg var i Coop sidst, og der er sket en del siden da. Så jeg er stadig i gang med at lære virksomheden at kende, siger han.

Coop-topchef Kræn Østergaard Nielsen har udstukket en ny vision for Coop, der handler om at fokusere mere på det kundenære. Butiksdriften, vareforsyningen og den gode kundeoplevelse. Den vision har Per Thau købt ind på.

- Jeg er opvokset på leverandørsiden, hvor man begynder med kunden. Det er den rejse, vi skal på med Coop, som nok har været kundefokuseret, men kan blive det i endnu højere grad, siger Per Thau.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.229