23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lykken er vendt for smykkekoncern - trecifret millionoverskud og høje forventninger

På trods af flere lukkede butikker har det danske smykkeselskab Pandora øget sit salg i første kvartal af 2021. Det fremgår af selskabets kvartalsregnskab.

Omsætningen er samlet endt på 4500 millioner kroner. Det er en vækst på otte procent i forhold til første kvartal sidste år.

Væksten er sket, selv om 30 procent af butikkerne har været lukket i dele af kvartalet som følge af coronapandemien.

- Vi har haft en god start på 2021, ikke mindst set i lyset af at mange af vores butikker har været lukket, siger Alexander Lacik, administrerende direktør hos Pandora, i en kommentar til regnskabet.

Fra minus til plus

Også Pandoras indtjening er kommet godt fra land i 2021. På bundlinjen har smykkeselskabet tjent 628 millioner kroner i første kvartal. Det er en markant forbedring i forhold til sidste års underskud på 24 millioner kroner.

Underskuddet i første kvartal af 2020 skyldtes udbruddet af coronavirus, som lukkede størstedelen af Pandoras butikker hen over kvartalet.

Forud for kvartalsregnskabet opjusterede Pandora mandag aften forventningerne til året.

- Den opdaterede forventning er baseret på en antagelse om, at 20-25 procent af butikkerne vil være midlertidigt lukkede på grund af covid-19 i den første halvdel af 2021 og 5-10 procent i anden halvdel, skriver Pandora.

Selskabet forventede ellers tidligere, at det præcis ville være 25 procent i første halvdel af 2021. I øjeblikket er det 20 procent af butikkerne, der er midlertidigt lukkede på grund af coronapandemien.

Pandora venter nu en organisk vækst - udviklingen i selskabets forretning, men hvor man ikke regner opkøb med - på over 12 procent mod tidligere mere end 8 procent.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|