Lykken er vendt for smykkekoncern - trecifret millionoverskud og høje forventninger

På trods af flere lukkede butikker har det danske smykkeselskab Pandora øget sit salg i første kvartal af 2021. Det fremgår af selskabets kvartalsregnskab.
Omsætningen er samlet endt på 4500 millioner kroner. Det er en vækst på otte procent i forhold til første kvartal sidste år.
Væksten er sket, selv om 30 procent af butikkerne har været lukket i dele af kvartalet som følge af coronapandemien.
- Vi har haft en god start på 2021, ikke mindst set i lyset af at mange af vores butikker har været lukket, siger Alexander Lacik, administrerende direktør hos Pandora, i en kommentar til regnskabet.
Fra minus til plus
Også Pandoras indtjening er kommet godt fra land i 2021. På bundlinjen har smykkeselskabet tjent 628 millioner kroner i første kvartal. Det er en markant forbedring i forhold til sidste års underskud på 24 millioner kroner.
Underskuddet i første kvartal af 2020 skyldtes udbruddet af coronavirus, som lukkede størstedelen af Pandoras butikker hen over kvartalet.
Forud for kvartalsregnskabet opjusterede Pandora mandag aften forventningerne til året.
- Den opdaterede forventning er baseret på en antagelse om, at 20-25 procent af butikkerne vil være midlertidigt lukkede på grund af covid-19 i den første halvdel af 2021 og 5-10 procent i anden halvdel, skriver Pandora.
Selskabet forventede ellers tidligere, at det præcis ville være 25 procent i første halvdel af 2021. I øjeblikket er det 20 procent af butikkerne, der er midlertidigt lukkede på grund af coronapandemien.
Pandora venter nu en organisk vækst - udviklingen i selskabets forretning, men hvor man ikke regner opkøb med - på over 12 procent mod tidligere mere end 8 procent.
/ritzau/