Forbrugere over 60 år har ellers både tid, penge og lyst til at prøve nyt. I 2009 anvendte husstande med personer over 60 år 19,5 mia. kr. på fødevarer i Danmark. I 2030 ventes antallet af danskere over 60 år at stige med 35 %. Opgjort i købekraft betyder det, at denne målgruppe kan nå op på at bruge 26,3 mia. kr. på fødevarer i 2030, hvis de da ikke fristes af andre varer. Men i dag bruger forbrugere over 60 år 1.500 kr. mere på fødevarer årligt end 20-30-årige.
I brancheorganisationen DI Fødevarer har man sat fokus på gruppen 50+, og herfra lyder der nu en klar opfordring til fødevareproducenterne om at målrette sig gruppen.
– Der er et hul i markedet for produkter, der understøtter deres fysiske formåen og behov. Produkter, der taler til dem og adresserer deres drømme og ønsker, siger Ole Linnet Juul, branchedirektør i DI Fødevarer.
Brancheorganisationen har netop offentliggjort en rapport, som i artikler og værktøjer sætter fokus på forbrugerne over 50 år og hjælper virksomhederne i fødevarebranchen til at forstå den nye generation af ældre som forbrugere.
– De er storforbrugere og økonomisk bedre stillede end generationerne før dem, fastslår Ole Linnet Juul.
Læs mere i Dansk Handelsblad 20. april.
