23948sdkhjf

Søstrene Grene brugte corona på digital omstilling og drømmer stort igen

2020 var som bekendt et hårdt år for de fleste erhvervsdrivende, men Søstrene Grene kom alligevel ud af 2020/2021-regnskabsåret med det bedste regnskab i flere år.

Det var på trods af, at mange butikker måtte holde lukket som følge af den anden nedlukning, hvoraf nogle - dem i storcentrene - måtte vente yderligere måneder med at genåbne.

En af forklaringerne bag, at det alligevel lykkedes at have et succesfuldt år, kan være, at de satte skub i deres digitale transformation, fortæller medejer og adm. direktør, Mikkel Grene.

- Vi havde oprindeligt planlagt at åbne webshop på seks markeder over en årrække på 3 år. Men 3-års-planen blev pludselig vendt til en 1 års-plan på grund af både den første og anden nedlukning. På den måde fik vi ud over den planlagte launch i Danmark i marts 2020 også åbnet webshop i Tyskland, Holland, Frankrig, Sverige og senest i Norge i marts 2021, siger han i en pressemeddelelse og tilføjer, at der derudover også er åbnet partner-drevne webshops i både Schweiz og på Island.

- Så på den måde er vores digitale transformation gået meget hurtigere end oprindelig tænkt, og jeg er godt tilfreds med, at det er lykkes på så kort tid. Vigtigst af alt så har vores kunder på de respektive markeder taget godt imod de nye webshops, som naturligvis har været uhyre vigtige salgskanaler for os på de lukkede markeder. Nu glæder jeg mig til at tage fat på de næste skridt på rejsen henimod at blive en ægte omnichannel-aktør.

Når han peger på, at de skal være en stor omnichannel-aktør, så er det også af den simple grund, at der fortsat skal satses stort på butikkerne. For selvom det var med stor succes, at man fik etableret sig som webshop, så ser Søstrene Grene stadig en stor fremtid i de fysiske butikker.

Det kan blandt andet også ses i årets resultat, der på trods af stor fremgang på omsætning lå i omegnen af 50 mio. kr. Det hænger sammen med, at der er investeret betragteligt i flere af de franchise-drevne butikker, så de nu er en del af kæden i stedet.

Og det får samtidigt Søstrene Grene til igen at skrue op for ambitionen om antallet af butikker. De måtte de ellers skrue ned for et par år tilbage, men nu er målet igen at runde de 500 butikker.

- Vi har sat gang i ekspansionsplaner, der betyder, at vi vil åbne mere end 100 butikker inden for de næste tre år. Det vil bringe os på flere end 350 butikker, og vi mener heller ikke, at 500 butikker er urealistisk på sigt. Der er masser af potentiale på en række markeder, fortæller Mikkel Grene.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11