23948sdkhjf

Detailchef ser stort potentiale i egen retail: Man springer nogle led over

På danske handelsstrøg og i storcentre har det mest gængse billede i mange år været de mange forskellige forhandlere af tøj, elektronik, isenkram og så videre. 

Der har også igennem længere tid været mange brands, der har egne forretninger. Tænk bare på H&M, Jack & Jones og Zara. 

Og netop det - altså at virksomheder og brands selv sælger deres produkter i egne forretninger – er noget, som man kan forvente at se mere til i fremtiden. 

Det spår Nikolai Klausen, der er direktør hos Dansk Detail og WEAR. 

Nike er trendsetter

Nikolai Klausen peger på Nike som et eksempel på udviklingen. For en god håndfuld år siden begyndte de i udlandet at etablere flagship stores. Blandt andet på Manhattan i New York, hvor Nike med deres Just Do It-slogan forsøgte at gøre butikken til en oplevelse i sig selv. 

Helt så langt er vi ikke i Danmark endnu, men ikke desto mindre er der flere, der vil gå i samme retning. 

For mens folk førhen rynkede på brynene, når Nike lagde planer for at lægge en dæmper på engrossalget til forhandlere og i stedet satse mere på egen retail, så er virkeligheden en anden i dag. 

Kan sikre egen profil

Der er nemlig en række fordele ved idéen. Blandt andet det helt banale i at spare led i processen fra produktion til salg. 

- Det er helt klart i tråd med en tendens, hvor man forsøger at springe nogle led over. For eksempel detail-leddet. Hvis du også selv står for produktionen ejer du dermed hele værdikæden fra produktion til salg, siger Nikolai Klausen. 

Derudover er der den markante fordel i, at du selv kan bestemme det visuelle udtryk. Man overlader altså ikke præsentation og branding til ansatte i hos en forhandler, men kan i stedet selv bestemme. 

- Det er populært, fordi man bedre kan sikre sin profil og selv bestemme, hvordan der skal se ud og hvilket udtryk, man vil præsentere. 

- Og man slipper for at konkurrere direkte med andre brands, siger Nikolai Klausen. 

Mulige faldgruber

Der kan dog også være faldgruber ved forretningsmetoden. Blandt andet kommer der ekstra udgifter til lokaler og ansatte. 

Det sætter en række krav til de, der vil åbne egen butik med eget brand. 

- Først og fremmest skal man have en kollektion af produkter, der er bred nok til at fylde en fysisk butik ud. 

- Så skal man have et stærkt brand. Jo stærkere brand, jo større er chancen for succes, men man kan også skabe et bestemt miljø eller nogle oplevelser, der gør, at det kan fungere uden man er kendt, siger Nikolai Klausen, der påpeger, at det giver god mening først at have etableret sig på SoMe og egen webshop, før man forsøger at åbne butik. 

Kan finde en mellemvej

Nikolai Klausen ser altså en klar tendens til, at der kan være en fremtid i at brands selv sælger deres tøj. Men med afsæt i ovenstående udfordringer, der er knyttet til fremgangsmåden, mener han også, at man ikke skal satse alt på det. 

Men derfor kan man godt lade sig inspirere. 

- Jeg vil ikke anbefale alle at gøre det. Men jeg vil anbefale dem, at de tager tankegangen med, hvis de skal have deres produkter ud til forhandlerne. For eksempel kan man forhandle om en aftale om en ‘soft shop’, hvor varerne skal være i en udstilling på en bestemt placering, og at sortimentet skal øges, hvis varerne sælger godt, siger Nikolai Klausen og uddyber, at man altså på denne måde kan være med til at få sit eget aftryk på præsentationen af varerne, selvom man ikke har egen butik. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11