23948sdkhjf

Lidl vil fremad og runde 200 butikker

På europæisk plan er Lidl en af de allerstørste. Men sådan forholder det sig ikke helt her til lands. Jo, det går ganske vist fremad, og de har i dag 134 butikker, har netop åbnet et nyt lager i Køge og de har en markedsandel på 3,5 procent.

Men det er ikke nok for den tyske dagligvaregigant, der håber at udvide forretningen i Danmark yderligere, og de vil derfor åbne 8-10 butikker årligt, så de kan ramme de 200.

Det skriver Børsen.

Ifølge Retail Institute Scandinavia har konkurrenterne fra Netto og Rema 1000 markedsandele på hver især 14,8 procent, så der er altså et stykke endnu, før Lidl indhenter dem.

I spidsen for Lidls plan står Jens Stratmann, der blev hentet ind som adm. direktør for Lidl Danmark i sommer. Og han er klar over, hvad der skal til, hvis de skal blive større.

- For at vinde markedsandele skal vi være meget klare om den profil, vi viser til markedet og kunderne. Det er svært, for jeg har 1000 idéer, jeg gerne vil følge op på, men du bliver nødt til at være helt skarp på, at dine kunder ved, hvad du står for, og hvorfor de skal gå ind i Lidl, siger Jens Stratmann til Børsen.

Ét af punkterne i planen om at vinde markedsandele handler om prisen, hvor konkurrenterne er meget billige. Her vil Lidl gøre brug af deres position som en af de helt store i Europa, hvor de vil udnytte stordriftsfordele.

- Vi kan bruge firmaets størrelse til at få bedre aftaler med leverandørerne, og jeg tror, det er en af vores største fordele, siger direktøren til avisen.

Han peger dertil på, at Lidl tilstedeværelse på mange europæiske markeder kan være en fordel, fordi Lidl på hele kontinentet ofte har temauger. I den forbindelse kan de danske butikker let få autentiske varer fra Grækenland eller Italien, mens der også bliver sendt danske varer til andre lande.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.148