Peter tjener hvert år millioner på sit tøjfirma: Nu vil han gøre det dobbelt så stort
I syv år har tøj-virksomheden Tee Jays holdt til på 6000 kvadratmeter i den store domicilbygning lige ud til motorvejen ved Svenstrup nær Aalborg.
Men nu sidder direktør og ejer i firmaet - Peter Høfler - og slår stregerne til en markant udvidelse.
Mere præcist bliver der tale om en fordobling af det nuværende areal, hvor byggeriet bliver sat i gang senere på året.
- Vi har en meget ambitiøs vækstplan i Europa i de kommende tre-fire år, og det kræver mere plads. Så en udvidelse er første del af planen, siger Peter Høfler.
Han ønsker ikke at uddybe vækstplanen yderligere.
- Den holder vi for os selv lidt endnu, siger han, men understreger, at det er en ambitiøs plan, der både kræver plads til flere medarbejdere og mere plads på varelageret.
- Det er noget, der går en del tid med lige nu, tilføjer han.
I dag har Tee Jays, der primært sælger t-shirts, poloer og jakker, cirka 5000 kvadratmeter varelager og 1000 kvadratmeter administration.
Når de endelige streger er slået, og håndværkerne går i gang med byggeriet, forventer Peter Høfler, at varelageret bliver på 10.000 kvadratmeter og administrationen 2000 kvadratmeter.
Brugte nedlukning på investeringer
Nyheden om udvidelsesplanerne kommer, efter at Tee Jays i sidste uge offentliggjorde regnskab for 2021. Det viste et overskud på 30,7 millioner kroner, hvilket var på niveau med før corona-året 2020.
- Vi oplevede en opbremsning i salget i forbindelse med corona, men verdenen åbnede lidt op i en del af 2021. Det er en del af forklaringen på, vi opnår samme resultat som før corona, siger Peter Høfler.
En anden del af forklaringen er, at Tee Jays har brugt corona-nedlukningen til at investere i virksomheden.
- Det er en helt anden måde at drive virksomheden på, når man ikke kan rejse ud til kunderne og vise nye produkter på eksempelvis messer. Det har krævet, at vi har digitaliseret virksomheden, og vi har omstruktureret organisationen. Og så har vi investeret i varelageret - når vi ikke kan være sikre på, at vi får varerne hjem, når vi skal levere, siger Peter Høfler.
Hidtil har Tee Jays solgt tøj til underleverandører til virksomheder, men i maj 2021 åbnede man en web-shop, hvor man sælger direkte til privatkunderne.
- Den har været med til at løfte vores profilering, og den går som forventet, men når vi snakker om en omsætning på et trecifret millionbeløb, så er webshoppen en lille del af vores forretning, siger Peter Høfler.
Købte Tee Jays i USA
Peter Høfler og hans far overtog i 2003 og mærket Tee Jays.
Faren, der er uddannet skolelærer, havde på en tøjmesse i 1979 mødt amerikaneren Terry Wylie fra Alabama, der tre år forinden havde stiftet T-shirt-mærket Tee Jays.
Og Peter Høflers far blev en god kunde hos Tee Jays og solgte mærket i familiefirmaet LG Sportswear, som han oprettede for at sælge tøj i det meste af Europa.
Peter Høfler selv tog 18 måneder på et uddannelsesophold til Alabama, hvor han lærte om produktionen af t-shirts.
Men på et tidspunkt stoppede samarbejdet med Tee Jays, der var blevet solgt til en koncern i Den Dominikanske Republik.
Peter Høfler og hans far tog dog kontakt til køberen af Tee Jays, som viste sig kun at være interesseret i produktionsfaciliteterne. Derfor lykkedes det Peter og hans far at købe logoet og brandet.
Siden har Tee Jays satset på kvaliteten frem for at konkurrere på prisen. Og man har udvidet basis-kollektionen med poloer, shirts samt jakker og skjorter.
mio. kr. | 2021 | 2020 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 63,2 | 44,3 |
Resultat af primær drift | 40,6 | 24,5 |
Resultat før skat | 39,4 | 24,5 |
Årets resultat | 30,7 | 19,1 |
Balancesum | 88,9 | 67,1 |
Egenkapital | 66,1 | 52,8 |
Antal ansatte | 45 | 42 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2021. |