23948sdkhjf

Kampen mod madspild fejrer 4 års fødselsdag

Madspild er i dag et fast indslag i den offentlige debat, og fokus på madspild har spredt sig fra forbrugerne og til detailhandlen, de bonede gulve på Christiansborg, EU og FN. Og det begejstrer forbrugerbevægelsen bag.
På Stop Spild Af Mad's 4 års fødselsdag kan forbrugerbevægelsen glæde sig over, at stadig flere danskere får øjnene op for madspild. Ifølge Miljøstyrelsens effektevaluering af kampagnen "Brug mere - spild mindre" kender ca. hver anden dansker til forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad.

Og en kommende rapport om madspild fra Forbrugerrådet, Stop Spild Af Mad og Landbrug & Fødevarer viser, at 90% af danskerne oplever større fokus på madspild og finder det vigtigt at undgå madspild.

Ifølge CONCITOs rapport ”Klimabarometeret - januar 2012” er mindskning af madspildet blandt de voksende og mest populære tiltag for at nedsætte sin personlige drivhusgasudledning. Og en analyse som Dansk Handelsblad har foretaget på baggrund af tal fra Danmarks Statistik viser, at danskerne er begyndt at spare på deres madindkøb. Alene i 2010 bar hver husstand cirka 100 kg mindre hjem fra supermarkedet end i 2007.

En flyvende start
Sammen med Landbrug & Fødevarer var den frivillige forbrugerbevægelse Stop Spild Af Mad de første, som massivt rettede fokus på madspild i Danmark. Dét, som i 2008 startede som en facebook-gruppe, udgør i dag en landsdækkende bevægelse, som nu er støttet af tusindvis af forbrugere, toppolitikere, opinionsdannere og madpersonligheder.

Læs også: Købmændene giver pris til Selina Juul: Flid og fokus er vejen til succes

Blandt bevægelsens milepæle kan nævnes Gyldendal-udgivelsen af 'Stop spild af mad - en kogebog med mere' med medvirken fra Francis Cardenau, Katrine Klinken, Camilla Plum, Thomas Rode Andersen og Suhrs Madakademiet. Bogen opnåede en delt 2. plads i prisen Best Sustainable Food Book in the World.

Læs også: Danskerne er vilde med grimme grøntsager

Også detalhandlen er kommet med på bølgen, og Stop Spild Af Mad har været medvirkende inspiration til, at butikskæden Rema 1000 siden 2008 har droppet mængderabatter i kædens over 200 danske butikker og derved aktivt medvirker til mindre madspild.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078