23948sdkhjf

Børnetøjsforretning boomer - har indstillet sigtekornet på flere danske byer

På seks år er Børneloppen vokset fra en enkelt til 14forretninger, der samlet set har solgt genbrugsartikler for 450 millioner kroner

Omkring ti millioner varer er røget gennem forretningerne hos Børneloppen, der har solgt for 450 millioner kroner, siden første forretning åbnede i Valby i 2016.

Efterfølgende er der kommet 11 forretninger til i Danmark, samt én på Island og i Belgien.

- Vores varer er væsentligt billigere end nye varer i almindelige forretninger, og vi er afhængige både af dem, der sælger, og dem der køber brugt. Vi oplever et kæmpestort opsving i at handle brugt lige nu, og det skal vi udnytte til fulde, siger Johanna Kiel, der sammen med Sofie Brandt er medejer og en af idékvinderne bag Børneloppen.

Ifølge Den Blå Avis’ Genbrugsindeks har 76 procent af danskerne købt eller solgt brugt i løbet af i år, mens det i 2017, da Børneloppen var i sin spæde start, var 63 procent. 

Undersøgelsen, der er fra 2022, er tilmed lavet, inden inflationen satte ind, hvorfor incitamentet til at købe brugt sandsynligvis blot er blevet større. 

Kæmpe boom grundet inflation

De mange loppesupermarkeder hos Børneloppen sælger lige i øjeblikket mere end nogensinde før og har i løbet af bare en enkelt weekend i september måned omsat for mere end 1,5 millioner kroner.

- Det er helt ekstremt, at vi på en enkelt weekend har solgt for så meget, når man tænker på, at priserne hos os er små. Lige nu rider vi på en bølge, der er blevet skubbet af inflationen, men som i forvejen var en voksende megatrend omkring bæredygtighed og cirkulær økonomi, som har fantastiske fremtidsudsigter, siger Johanna Kiel, der dog ikke agter at hvile på laurbærrene. 

Franchisen har ambitioner om at indtage flere både danske og udenlandske byer.

- Vi nyder succesen, men vi læner os ikke bare tilbage nu. Vi vil ind i de større byer i Danmark, og vi vil udvide mere i udlandet. Vores koncept er jo universelt, for børn vokser hurtigt ud af tøjet alle steder i verden, siger Johanna Kiel.

Motoren kører på ildsjæle

Børneloppen er en franchise, og de enkelte forretninger forvaltes således af selvstændige indehavere, der selv råder over deres egen forretning. 

Det har ifølge Johanna Kiel været en væsentlig faktor for, at kæden kom igennem de hårde coronaår, hvor forretningerne måtte holde lukket.

- Vi overlevede kun corona, fordi vores franchisetagere brænder for deres forretninger. Vores vidensdeling betyder også utrolig meget, og det er enormt vigtigt at dele både de små og store succeser. Hvis noget virker i Randers, gør det nok også i København, siger Johanna Kiel, der gerne løfter sløret for, at kæden er på udkig efter franchisetagere i større danske byer så som Herning og Sønderborg.

- Når vi udvider med nye forretninger, kræver det først og fremmest, at vi finder den rigtige ildsjæl til at være franchisetager. Dernæst skal vi selvfølgelig også have pladsen, for vi er en volumenforretning med mange varer. Der skal være plads til mange stande, varer og kunder i butikken, siger Johanna Kiel, der skønner, at hver forretning har i omegnen af 25.000 artikler til salg. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Opgørelse: Så mange flere pakker kastede Black Friday og Cyber Monday af sig
Pressede forbrugere holdt på pengene Black Friday
Bornholm Spirits indgår partnerskab med stort handelsselskab
Magasin-direktør kigger tilbage: Sådan er det første år gået
Lektor: Sportmaster-lukninger kan være tegn på skidt tendens
Kæmpebøde drev jysk rugbrødsproducent til konkurs
Andre Nordiske Medier
Food Supply DK
Leder IDAG
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.141