23948sdkhjf

Klumme: Digitale løsninger i retail skaber øget behov for indendørsdækning

Af Jesper Kramer, Head of Commercial, Cellnex Danmark

På vej hen til køledisken i mit lokale supermarked forsvandt forbindelsen på mobilen. Mobildækningen var forsvundet. Jeg havde bevæget mig for ‘dybt’ ind i butikken.

Det kan virke ligegyldigt, men det sætter faktisk pegefingeren på en markant udfordring for detailbutikkerne.

Forbrugerne har nemlig de seneste ti år flyttet sig i brugen af digitale hjælpemidler, mens de danske detailbutikker er halset efter på nogle områder. De har selv under corona bevist, at de godt kan få kunderne ind i butikkerne, men de seneste år er der også sket rigtig meget på den digitale front. 

Der er kommet nye betalingsformer, elektroniske medlemskort og digitale hyldeforkanter. Hver kæde har efterhånden en app, og mange steder kan kunderne nu bruge mobilen til selv at scanne sine varer og hoppe køen over.

I den seneste rapport fra Retail Buying Study ses en stigning i efterspørgslen på digitale muligheder fra forbrugeren, set i en sammenligning fra 2019 til 2022. 

Det skal gøres mere digitalt at handle fysisk ind, både hvad angår selvbetjeningskasser, scanning af varer, digitalt overblik over sortiment - og alt det stiller yderligere krav. Rapporten viser samtidig, at man i retail er overbevist om, at det netop er den digitale udvikling, der skal få kunderne ned i butikkerne.

Og der har de formentlig fat i den lange ende. 

Den norske hovedorganisation Virke rapporterer i hvert fald, at rene netbutikker vil tabe terræn i væksten, hvis de fysiske butikker formår at få den fysiske og digitale butik til at hænge sammen. Hvis en kunde for eksempel har modtaget en rabatkode fra en webshop, skal kunden også kunne anvende koden til at købe i den fysiske butik. 

En af verdens bedste til netop det er Amazon, og de lander snart på dansk jord.

Et af de oversete områder i hele dialogen om at skabe det digitale indkøb i de fysiske butikker er bare, at mobildækningen i mange tilfælde udebliver til stor frustration for kunderne. Det er nok, fordi det ikke er specielt spændende. Og det medgiver jeg. 

Det er helt klart mere interessant at tale om nye apps, digitale tilbudsaviser og fremtidens scan-selv-løsninger end den mobile indendørsdækning - der gør, at de digitale tiltag rent faktisk kan bruges og giver gode kundeoplevelser.

For mig er der ingen tvivl om, at retails digitale transformation er et afgørende fastholdelsesparameter i kampen om kunderne, men al snak herom er i sidste ende ligegyldig, hvis kunden ikke kan scanne mælken, når de står bagerst i butikken.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Julefrokosten bliver dyrere i år
PriceRunner: Interessen for Black Friday er rekordstor
Genbrugsshop droppede Black Friday - men oplevede alligevel markant vækst
Nyt tøjmærke markerer Black Friday: Opfordrer til at købe mere affald
Dansk skomærke går nye veje i tilbudstid: Spar på strømmen - spar på skoene
Andre Nordiske Medier
Food Supply DK
Leder IDAG
Fremtidens Logistik

Send til en kollega

0.11