23948sdkhjf

Ny opgørelse: Spirende optimisme blandt e-handlere

PriceRunner udgiver fire gange om året et index, der beskriver den danske onlinehandels tilstand - sådan som e-handlerne selv opfatter den. 

Senest har PriceRunner udgivet en opgørelse for fjerde kvartal af 2022, som giver et opløftende indblik i den danske onlinehandel. 

Det afslører det såkaldte E-handelsindex, som viser en opadgående kurve. Undersøgelsen udgøres af svar fra e-handlerne selv, og hvordan de ser deres egen virksomhed, samt hvordan de opfatter fremtiden for e-handlen generelt. 

Et historisk lavpunkt på E-handelsindexet blev nået i tredje kvartal af 2022, hvor scoren lød på 44,60 - det er for fjerde kvartal steget til 51,31. 

Indexet på skalaen går fra 0 til 100, og ifølge PriceRunner tolkes en score over 60 som positiv. 

- Den nedadgående trend igennem 2022 er bremset, og året er startet med en ganske markant tro på bedre tider efter den langvarige pessimisme. Dét, sammenholdt med at inflationen ser ud til at stagnere, og energikrisen er stilnet af for denne gang, gør 2023 til et lovende år for dansk e-handel, siger Katrine Barlev, forbrugeranalytiker ved PriceRunner, i en pressemeddelelse. 

Fakta om PriceRunners E-handelsindex

  • Undersøgelsen er udført af PriceRunner i samarbejde med YouGov
  • E-handelsindex er baseret på data fra en kvartalsvis online undersøgelse foretaget af YouGov blandt udvalgte onlinebutikker på PriceRunner
  • Undersøgelsen har til formål at følge udviklingen i dansk e-handel gennem et index, der samlet består af fire elementer:
  • Tendensen: Hvordan bedømmes udviklingen i onlinesalget i seneste kvartal i forhold til forrige kvartal
  • Øjebliksbillede: Hvordan oplever onlinebutikkerne e-handelen i dag
  • Fremtidig tendens
  • En vurdering af, hvordan onlinesalget vil udvikle sig i løbet af de næste 12 måneder

Kilde: PriceRunner

Se nøgletal for:
Læs mere om: e-handel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.625