23948sdkhjf

10 veje til loyale kunder – Del 7

Læs de gyldne råd til, hvordan fødevarevirksomheder i fremtiden bliver endnu bedre til at skabe relationer til kunderne.

Hvordan får og fastholder man loyale kunder?

Det spørgsmål forsøgte Cathrine Frederiksen, der er uddannet kaospilot og har sit eget rådgivningsfirma ved navn Tomo, at besvare på Foodexpo 2012. Hun har boet i Canada i et halvt år og i samarbejde med designfirmaet Idea Couture lavet research på temaet.

RetailNews har bedt Cathrine Frederiksen om at opsummere de 10 gyldne råd med konkrete eksempler.

Hendes råd vil blive sendt hver tirsdag og torsdag de kommende fem uger, så følg godt med.



7. Forkæl dem!


I Japan er der gået sport i at lave den perfekte madkasse. Japanske mødre dyster i disciplinen, som kaldes ”bento boxing”. Kunsten er at få madkasserne til at fremstå så indbydende, sunde, sjove og interessante som muligt, så børnene vil elske at spise dem. Tænk engang, hvis alle madkæder lagde lige så meget kærlighed i deres menuer.

Ægte kærlighed i en madkasse
En bento box er en madpakke, som er lavet af sunde og gode råvarer og pakket med omsorg. Den er et godt eksempel på, hvordan man som restaurant eller fødevareproducent kan arbejde med at forkæle dine kunder og gøre noget ekstra ud af, at de skal have en god oplevelse.

Designervarer kan nemt gennemskues
Forbrugerne bider ikke på “designer”-madvarer på den lange bane. Produkter, som tydeligvis er produceret med henblik på at få penge i kassen - og hvor det grafiske udtryk er et resultat af en hurtig og fordomsfuld vurdering af målgruppen. De kan til gengæld også nemt gennemskue, hvis der er lagt kræfter i smag og kvalitet og produktet er produceret af personer, som brænder for det de laver.
Hvem vil ikke hellere kende personerne, der har kokkereret det mad man spiser, eller bagt det brød man spiser og vide, at de har gjort deres ypperste for at sammensætte sunde, lækre råvarer og gjort hvert eneste del af dit måltid så lækkert, som muligt?

“For love or money?”
Det er en stor udfordring som fødevareproducent eller storkøkken at give hver enkel forbruger en følelse af, at der kræses for dem, og at de kun får det ypperste af det ypperste. Det kræver ressourcer, både i personale og råvarekvalitet og det kræver en ærlig, transparent kommunikation. Og sidst, men ikke mindst kræver det, at I virkeligt mener det! Det kan gennemskues hvis det er en hurtig strategi, lavet for at vinde markedsandele. I skal altså oprigtigt ønske at levere det sundeste, bedste og mest kærlige produkt til jeres kunder. Det er lidt ligesom i de reality-programmer, hvor deltagerne får valget mellem pengene eller kærligheden. Hvis man vælger kærligheden, får man også pengene.

Et kærligt ægteskab med dine kunder
Potentialet, hvis det lykkes at skabe ærlige, kærlige og oprigtige produkter, er meget loyale kunder. For de kan stole på dig. De vil forsvare dig overfor skeptikerne og de vil købe hos dig. Til gengæld skal du ville dem det absolut bedste og bruge alt din energi på at skabe den bedste oplevelse for dem, koste hvad det vil. Hvis du lykkedes, vil du have et forhold med gensidig respekt, hvor I lytter til hinanden, udfordrer hinanden og udvikler hinanden.

Hvad kan du ikke lade være med?
For at lykkes med at skabe et “bento box” produkt, skal i finde frem til de værdier, der er I jeres virksomhed, når man ikke medregner ønsket om at tjene penge. Hvad kan I til en hver tid så inde for? Selv hvis alt er ved at brænde på? Og hvad brænder I for? Hvad kan I ikke lade være med at lægge så meget kærlighed i, at forbrugeren kommer til at føle sig elsket?

Læs mere i serien "10 veje til loyale kunder":
1. Skab minder for dine kunder
2. Giv dem en fællesskabsfølelse
3. Gør dem til bedre mennesker
4. Del din risiko med dem
5. Giv dem en platform
6. Tag med dem hjem

Tomo er et innovationsbureau med speciale i trendspotting og konceptudvikling indenfor fødevareindustrien. De hjælper kunder med at udvikle nye forretningsideer, produkter og services. Se mere på www.tomoland.dk.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078