23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Fra turistattraktion til detail- og foodservicevirksomhed

Følg med på Mariager Saltcenters interessante rejse, og de beslutninger der har skullet til undervejs.

Perspektiv i salt

For 13 år siden rykkede Henrik K. Hansen til Jylland, da han fik job i Mariager Saltcenter. På det tidspunkt var stedet ”bare” en lokal turistattraktion: Et arbejdende værksted der viste, hvordan man syder saltvand om til saltkrystaller.

”Dengang solgte vi små lærredsposer med vores rene salt i centerets gaveshop. Når folk har haft en god oplevelse, vil de gerne have et minde med hjem”, husker Henrik, som nu er administrerende direktør i Mariager Saltcenter.

Men Henrik så større perspektiver i saltet og historien omkring det, og i dag leverer Mariager Saltcenter til bl.a. Dansk Supermarked, Coop og Hørkram. Det har undervejs krævet alvorlige overvejelser og beslutninger.

Udfordring nr. 1: Fra ét produkt i gaveshoppen til bredt sortiment til både detail og foodservice

”Når der skal laves mad derhjemme i den travle hverdag, må det gerne være nemt at løfte retterne til lidt ekstra. Derfor tænkte vi, at det var en god idé at tilbyde små glas med kryddersalt. Fx Fiskesalt med smag af bl.a. sennep og dild, eller Urtesalt blandet med selleri, persille med mere”, fortæller Henrik.

Faktisk leverer Mariager Saltcenter nu 19 varianter af kryddersalte i både detail- og foodservicestørrelse. Men betyder det, at man er blevet eksperter i krydderier? Henrik har valgt at gå en anden vej, nemlig den hvor Mariager Saltcenters medarbejdere skal fokusere på det, de er bedst til:

”Vi er dygtige til at lave salt – der er andre, der er meget bedre til at indkøbe krydderier, blande, pakke og stregkodemærke. Det kræver jo både specifik know-how, netværk og produktionsanlæg. Derfor tager vores partner Carl J. Nielsen i Randers sig af det. På samme måde har vi samarbejde med DSV i Grenå om lager- og logistik-processer. De henter og lagrer vores produkter, og sørger for at vi har lageroverblik. Det er også dem, der plukker og distribuerer ordrer”.

Udfordring nr. 2: Tag vækst alvorligt

Kan man holde til en stigende efterspørgsel? Det er et spørgsmål, som mange mindre virksomheder må stille sig selv. For hvor fristende det end kan være at sige ”ja”, når en stor grossist ønsker at tage en i sortiment, så skal man gøre sig klart, om man kan levere varen, når det kommer til stykket.

Der er mange parametre, der skal overvejes. Nogle har med produktion og medarbejdere at gøre, andre har med nye systemer og måder at handle sammen på.

Når man skal syde salt, varmer man saltvand op til 80 grader, og efter noget tid begynder saltkrystaller at danne sig.

”Det er en længerevarende proces, som sætter nogle naturlige rammer for, hvor meget volumen vi kan levere, når vi vil bevare den traditionelle produktionsmetode. 100 kilo salt om dagen, kan vi producere”, forklarer Henrik:

”Det var bestemt et stort skridt, da vi sagde jeg til at levere til Coop og Dansk Supermarked, men vi havde gennemtænkt det nøje og følte os trygge ved beslutningen. Senest er vi blevet leverandør til Hørkram og hver gang vurderer vi, hvad det vil betyde for vores organisation – pt 12 medarbejdere”.

Udfordring nr. 3: Samhandelsformer

Så længe man selv både producerer og forhandler sine produkter, er det let nok at holde styr på produkter og informationer. Men ligeså snart man skal indgå handelsaftaler, kommer der krav og forventninger fra kunderne. Det var sådan Henrik kom i kontakt med GS1:

”Der skal jo GS1-stregkoder på alting, når man skal ud i handlen, og der skal leveres produktinformationer via GS1Trade Sync. Det er et vilkår, men det er også en måde at handle mere effektivt, for vi kan jo se at vores forskellige kunder alle kan bruge GS1-standarder. Så det støtter op om, at vi kan koncentrere sig om vores spidskompetencer og ikke administration”, mener Henrik.

Mariager Saltcenter får sin råvare – saltvandet – fra undergrunden nær Mariager. Cirka 300 m under jordoverfladen findes en såkaldt salthorst, som man borer ned i og spuler vand ned i ved højt tryk. Derved opløses saltet, og man kan hente vand med saltindhold på ca. 26% op.

Vidste du at: Mariager Saltcenter får sin råvare – saltvandet – fra undergrunden nær Mariager. Cirka 300 m under jordoverfladen findes en såkaldt salthorst, som man borer ned i og spuler vand ned i ved højt tryk. Derved opløses saltet, og man kan hente vand med saltindhold på ca. 26% op.

Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

 

GS1 Denmark
Vesterbrogade 149
1620 København V
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK10629845
P nummer: 1000109004

Kontaktperson

HRO
Helle Riis Olsen
Marketing koordinator
hol@gs1.dk

Send til en kollega

0.047