Status på dagligvaremarkedet: Det er der sket de seneste ni måneder - og dette afventer vi stadig svar på
En storm af tiltag, butikslukninger, kædetrækninger og både sorte og røde tal på top- og bundlinje.
De seneste seks til syv måneder har ikke været begivenhedsløse på det danske dagligvaremarked - som af mange betegnes som at være i opbrud.
Rema 1000 kickstartede det hele med annonceringen af kædens opkøb af en lang række Aldi-butikker i Danmark - og samtidig bekendtgjorde den tyske dagligvarekoncern, at de ville trække sig fra det danske marked.
Aftagerne af de over 180 Aldi-butikker på landsplan har efterfølgende været mange - og både Salling Group, Lidl og Coop har budt ind på én eller flere butikker.
Imidlertid afventer både Rema 1000 og Salling Group Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelser på, om de kan og må overtage deres del af Aldi-butikkerne.
Mens Rema 1000's sag er indtrådt i en såkaldt fase 2 - som formentlig først får sin afgørelse til efteråret - har Salling Group endnu ikke færdiggjort sin ansøgning til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Omstrukturering i Coop - slut med Irma
31. januar markerer for mange Irma-forbrugere en sorgens dag.
Her fik Danmarks ældste dagligvarekæde dødsstødet af Coop-koncernen, som i en pressemeddelelse meldte ud, at otte kæder skulle blive til tre i løbet af 2023.
Fremtidens Coop
- Coop præsenterede i slutningen af januar strategien "Fremtidens Coop", der involverer følgende:
Man vil samle de største butikker fra kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én kæde, som skal hedde Coop
Den nye struktur betyder, at Coop går fra at have otte forskellige kæder til blot at have tre
Indtil sidste år havde man Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD
Det bliver reduceret til Coop, 365discount og Brugsen
Kilde: Coop
Den tidligere Irma-direktør, Alfred Josefsen har også ad flere omgange - her og her - luftet sin ærgrelse og frustration over lukningen af den kæde, som han stod i spidsen for fra 1999 til 2012.
Men administrerende direktør i Coop, Kræn Østergaard Nielsen, har slået fast, at Irma-lukningen var den rigtige vej at gå for dagligvarekoncernen.
- Det her (lukningen af Irma, red.) er det rigtige at gøre, og derfor ryster jeg heller ikke på hånden over det, selvom det er en hård beslutning, sagde han i midten af februar.
Samtidig lukkede Coop også sin dagligvareleveringstjeneste Coop.dk Mad - præcis som Salling Group også har gjort det med Føtex Hjemmelevering.
Salling Group har dog også annonceret, at hjemmelevering af dagligvarer genopstår i koncernen efter sommerferien, når de 19 Bilka-centre, der tilbyder Bilka ToGo allerede nu, skal indgå i det nye hjemmeleveringskoncept Bilka ToGo Hjemmelevering.
- Efter vækst under corona-pandemien er markedet for hjemmelevering faldet tilbage, og for at kunne realisere ønsket om at nå rundt i Danmark, må vi tilrette den model, vi bruger, sagde den daværende finansdirektør, Anders Hagh, dengang.
Og selvom markedet for hjemmelevering af dagligvarer er presset, har Nemlig.com formået at vende udviklingen på området - i hvert fald for en stund. Det skete blandt andet, da virksomheden præsterede at runde index 100. Nemlig.com noterede sig dog for et historisk stort underskud i 2021 på 155 millioner kroner.
Her er (de fleste af) RetailNews' Irma-artikler
- Coop gennemfører store ændringer i koncernen: Irma lukker
- Endnu en dagligvareleveringstjeneste lukker
- 600 stillinger nedlægges som følge af Coop-omlægning
- Overblik: Disse chefer stopper i Coop-koncernen
- Analytiker: Coop ruster sig til skærpet kamp om kunderne
- Intet held med salg af Irma: Derfor måtte kæden lukke
- Ny butiksæra venter: Sådan kan dagligvaremarkedet se ud i fremtiden
- Beslutning om at lukke Irma får butik til at bestille 700 sørgebind
- Mangeårig Irma-direktør vil ikke se sit hjertebarn dø: - Det er ok, at Irma-pigen svarer igen
- Lukning af Coop-hjemmelevering får ikke Salling Group til at fremrykke planer
- Landets næststørste Kvickly bakker op om Coop-navneforandring: - Vi er klar, så snart skiltet er klar
- Er Irma ikke begravet alligevel? Nye meldinger åbner døren på klem for kædens overlevelse
- Irma-direktør uforstående over for lukning: Danmark bliver fattigere på fødevareområdet
- Coop-direktør slår fast: Irma-lukning var den rigtige beslutning
- Alfred Josefsen retter skarp kritik mod Coop: - Jeg er blevet hvirvlet ind i et kæmpemæssigt spin
- Tidligere marketingdirektør: Irma-brand får svære betingelser i Coop-butikker
- Irma-produkter sælges til overpris på nettet: Coop maner til besindighed
Positive vinde i Dagrofa og Lidl
Hos Dagrofa blev 2022 en økonomisk god opfølgning på 2021, som var det første regnskab i ti år med overskud. Her lagde Tomas Pietrangeli, administrerende direktør i dagligvarekoncernen, og hans medarbejdere 17 millioner mere på bundlinjen sammenlignet med året før.
Samtidig annoncerede Dagrofa, at man havde samlet nok økonomiske kræfter til at finansiere et opkøb af den lokale dagligvarekæde Liva Stormarked, der har haft til huse i Kolding og omegn. De er senere genåbnet som to nye Meny-butikker.
I den tyske dagligvarekæde Lidl oplyser man ikke regnskaber for koncernens danske afdeling - men det har ikke afholdt Lidl fra at melde store ambitioner ud for kædens fremfærd i Danmark.
Her satser dagligvarekæden på at nå 200 butikker "inden for en årrække", og inden udgangen af 2023 satser kæden på, at der findes 150 Lidl-butikker på landsplan.
Dertil lancerede Lidl-kæden som den første - og hidtil eneste - et salgsstop af tobaksvarer i sine butikker. En udrulning der ventes endeligt afsluttet inden udgangen af 2028.
Flere skift på direktørgangene
Udskiftninger på den allerøverste post i to dagligvarekoncerner har 2023 også budt på.
Og mens Salling Group allerede har præsenteret deres afløser for afgående Per Bank, undersøger Løvbjerg stadig markedet for Jesper Dues efterfølger.
Begge stopper de efter mere end ti år på deres poster som administrerende direktører. Jesper Due fortsætter sit arbejdsliv som vicedirektør for Normal-kæden, mens Per Bank drager til udlandet, hvor han skal være øverste ansvarlige for den canadiske detailgigant Loblaw.
Umiddelbart inden sin afgang nåede Per Bank også både at åbne og lukke Salling Groups discountsatsning Basalt. Det skete med start i oktober 2022 - og slut i maj 2023. Her kunne den afgående direktør konstatere, at det som kæde "ikke er nok at være billigst".
Som en del af Coops store omstrukturering stoppede også kædedirektørerne for SuperBrugsen/Kvickly, Kenneth Pedersen, og Irma, Jan Larsen, også i deres virker. I stedet indtrådte Allan Kristoffersen som ny kædedirektør for de nye Coop-kæder - Coop og Brugsen - som bliver rullet ud i Danmark i løbet af efteråret.
De mest markante begivenheder de seneste måneder
- 11. oktober 2022: Salling Group åbner sin første Basalt-butik
- 9. december 2022: Rema 1000 opkøber Aldi-butikker
- 31. januar 2023: Coop meddeler stor omstrukturering - og lukning af Aldi
- 31. marts 2023: Coop frasælger ejendomme til PensionDanmark for én milliard kroner
- 18. april 2023: Per Bank meddeler, at han fratræder som administrerende direktør for Salling Group - Anders Hagh offentliggøres som ny direktør
- 28. april 2023: Coops bestyrelsesformand, Lasse Bolander, meddeler, at han ikke genopstiller til posten som formand i 2024
- 12. maj 2023: Løvbjerg meddeler, at Jesper Due stopper som administrerende direktør
- 25. maj 2023: Salling Group lukker Basalt
Discountkrig
Inflation og energikrise pressede i et stort omfang avancerne i dagligvaremarkedet - som også på det øvrige detailmarked.
Mens danskerne fik færre eller mindre produkter for deres penge, søgte markant flere af dem mod discountmarkedet - hvor Rema 1000 og Netto længe har siddet på størstedelen af markedsandelene samt antallet af butikker.
Mens Netto-kæden er i gang med en lang række butikskonverteringer, afventer Rema 1000 at kunne overtage over 100 Aldi-butikker - som nævnt i denne artikels indledning. Det vil bringe Rema 1000 tæt på 500 butikker - et antal som Netto allerede har opnået.
Kædedirektør for Coops discountsatsning Coop 365discount, Thomas Nielsen, maner dog til besindighed, "så det ikke bliver et hovedløst løb om bare at åbne flest butikker på landsplan", har han tidligere udtalt til RetailNews.
- Jeg tror sagtens, at vi kan rumme både 400 butikker på kort sigt og 500 butikker på lang sigt. Det er ikke urealistisk, men der skal også være plads til de nye butikker, inden vi fører dem ud i livet, sagde han.
Tilbage i marts måned kiggede detailhandelsanalytiker Henning Bahr nærmere på dagligvaremarkedet - og herunder også discountmarkedet.
- Rema 1000 og Netto slås om førstepladsen i markedsandel. Netto har nok stadig førertrøjen på, og så er Rema 100 udfordreren, der måske henter dem, når de har de mange Aldi-butikker på plads. Det kan være, at Lidl kan komme op og bide Coop 365discount i halen. Men hvis du spørger dem, vil Coop sige, at det får de aldrig lov til, lyder hans analyse, lød hans analyse dengang.
Det er en analyse, som også forbrugeradfærdsekspert Ole Storm Jørgensen har lagt ud over for RetailNews tidligere.
- Fakta er, at danskerne køber mindre, og at vi er blevet enormt prisbevidste. Derfor er discountdelen blevet så vigtig for den danske dagligvarehandel. Og det vil tage til over de kommende år med andelen af discountprodukter og salg af disse, har han tidligere udtalt.