23948sdkhjf

Nyt AI-produkt kan blive en revolution for detailbranchen

Et initiativ fra AI-virksomheden Indivd har resulteret i et potentielt banebrydende produkt for detailhandlen. 

Det fortæller Indivds Chief Product Owner, Fredrik Hammargården, til RetailNews. 

Og tilmed har de fået deres opfattelse bekræftet af konsulenthuset PA Consulting, som har konkluderet, at det konkrete produkt klarer sig markant bedre end tilsvarende konkurrerende produkter på markedet. 

Det handler om kundetællere. 

Sådan fungerer AI-kundetællere

  • AI-kundetællere bruger førende og moderne AI-modeller til klassificeringer og anonymisering, som derefter anvendes til detailmiljøer
  • Det vil sige, at modellerne og algoritmerne er drevet af AI og ikke traditionelle ligninger, som man benytter sig af i 3D
  • 3D-persontællere laver detekteringer eller klassificeringer i kameraet, som ikke har nok kapacitet til at bruge moderne AI-modeller
  • Indivds behandling er fuldt cloudbaseret, hvilket giver mere regnekraft og muligheder for at arbejde med den data, der kommer ind fra kameraerne

Kilde: Indivd

Her har Indivd udviklet en ny AI-baseret kundetæller, som skiller sig ud fra den hidtidige strøm af selvsamme kundetællere, der benyttes overalt i detailhandlen. 

Disse er nemlig baseret på 3D-teknologi. 

Men netop anvendelsen af kunstig intelligens gør AI-kundetællerne unikke, slår Fredrik Hammargården fast.  

- Under ideelle forhold ser alle besøgstællere ud til at være ret nøjagtige og præcise, men under mere udfordrende og realistiske forhold er der betydelige forskelle mellem teknologierne, forklarer Fredrik Hammargården, der er Chief Product Owner ved Indivd. 

Sådan blev undersøgelsen gennemført

  • Den videnskabelige undersøgelse er blevet igangsat, fordi detailhandlen er utilfredse med besøgstællernes troværdighed og pålidelighed, når det gælder resultater og evner til reelt at måle kundeoplevelsen
  • Undersøgelsen sammenlignede resultaterne fra tre førende leverandører af 3D-baserede besøgstællere og én AI-baseret besøgstælle
  • Sidstnævnte var den fra Indivd, som indtil videre er den eneste udbyder på verdensplan, der er blevet lovmæssigt efterprøvet og godkendt af en europæisk databeskyttelsesmyndighed til brug i fysiske butikker
  • Undersøgelsen blev gennemført i et rigtigt butiksmiljø i Stockholm, hvor besøgsdata blev indsamlet over en periode på fem dage i november og december 2022

Kilde: Indivd og PA Consulting

Mere præcision

De forenklede kundetællere kan i yderste konsekvens få negativ betydning for butikkerne og detailhandlen, mener Indivd. 

-  Det er især udfordrende, fordi forholdene også kan variere meget fra butik til butik. Hver butik og indkøbscenter er unik med deres varierende placering af besøgstællerne, og det risikerer selvfølgelig at påvirke målelinjerne og målingerne negativt. 

- Det øger risikoen yderligere for mindre nøjagtighed og præcision. Konsekvensen er, at mange detailhandlere ikke har tillid til de data og indsigter, de får fra besøgstællere, siger Fredrik Hammargården. 

Med mere præcis kundetælling kan butikkerne nemlig optimere deres ressourcer i den fysiske detailhandel markant bedre - og det kan i sidste ende også spare dem penge, mener Indivd.

For nødvendigheden af mange kundetællere bliver mindre, hvis man bruger AI-teknologi sammenlignet med 3D-tællere. Man kan dække større områder med mindre hardware, hvis man benytter AI-kundetællere, viser Indivds analyser.  

- Og set i betragtning af de fysiske detailhandleres relativt lave overskud er der kun meget lidt plads i økonomien til fejltagelser, siger Fredrik Hammargården. 

I nedenstående to billeder kan du komme endnu tættere på Indivds platforme. Her har RetailNews nemlig fået eksklusivt indblik i, hvordan AI-kundetællerne fungerer på brugerniveau 

Se nøgletal for:
Læs mere om: Kunstig Intelligens
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.669