23948sdkhjf

E-handel er nøglen til økonomisk vækst

E-handel bidrager til økonomisk vækst, viser ny rapport fra OECD. Politikerne skal lytte til OECD og lette lovgivning for e-handel, mener FDIH.
Den seneste analyserapport fra OECD, Electronic and Mobile Commerce 2013, viser, at udviklingen i e-handel har været stabilt stigende inden for det seneste årti. Én af grundene til det er, at det fortsat bliver lettere og nemmer at få adgang til internettet.

Politikere skal lytte til OECD og lette lovgivning for e-handel
Danmarks økonomiske vækst kræver, at politikerne lytter til OECD og letter lovgivningen for e-handel, mener Annette Falberg, adm. direktør i FDIH:

- Politikkerne skal se at få øjnene op for e-handel og forstå, hvor vigtig den er for økonomien. Mange små og mellemstore virksomheder driver e-handel, og love skal være enkle og forståelige. Der strømmer fortsat nye love og regler ud fra EU, som ikke er forståelige for de danske virksomheder. Vi mister de konkurrencemæssige fordele, som Danmark har opbygget gennem årene, hvis ikke politikkerne har en forståelse for e-handlens påvirkning af landets økonomi, siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH.

E-vækst og Danmark som frontløber
Både EU og USA har haft en ikke-finansiel vækst inden for e-handel på henholdsvis 14 og 16 %. Det meste af e-handlen foregår mellem virksomhederne (B2B), og udgør tæt på 90 %. De resterende 10 % fordeles mellem B2C, B2G og C2C.

Mens væksten for den generelle e-handel har været stabil over det senest årti, har udbredelsen af mobilbredbånd og mobilenheder været med til at sikre den fremadrettede vækst inden for B2C- og C2C-markedet. De mobile enheder anses for at være den kraftigste platform til yderligere e-vækst. I rapporten nævnes Danmark som den absolutte frontløber inden for mobil e-handel, hvor ca. 32 % af danskerne har handlet via mobilenheder.

Fokus på de små og mellemstore virksomheder
På trods af den stadige vækst i e-handel, er der fortsat betydelige udfordringer for virksomhederne. Rapporten konkluderer, at det især er små og mellemstore virksomheder med 10-49 medarbejdere, der møder udfordringer i forhold til at starte e-handel. De små og mellemstore virksomheder udgør 99 % af alle forretningerne i OECD og bidrager med 40-70 % af den økonomiske vækst.

Barrierer for yderligere e-vækst
E-handel har sine fordele og ulemper, og rapporten understreger, at teknologi kan komme firmaerne til gode – bl.a. vil driftsomkostningerne falde, markederne blive større, og der er lettere indgang til markederne. Modsat har regeringerne udfordringer, der hindrer yderligere e-vækst både inden for B2C- og C2C-markederne. Dét omfatter bl.a. lovgivning på tværs af landene, beskatning, e-betalinger og ikke mindst faglige kompetencer – evnen til at kunne bruge og udnytte de digitale kanaler til nye forretningsmodeller. Dét er især udfordrende for de små og mellemstore virksomheder.

Kilde: FDIH

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08