23948sdkhjf

Chef om Netto-eksperiment: - Vi bruger hver eneste dag på at blive klogere

I december åbnede en spritny Netto-butik, men den er ikke som de andre i discountkæden

- Vi havde muligheden.

Sådan lød argumentationen fra Netto-direktør Braw Bakir i december, da discountkæden åbnede en spritny butik - i et helt og aldeles nyt koncept.

Netto Express blev navnet - og direktøren slog samtidig fast, at "der ligger ikke nogle store strategiske beslutninger bag det her". 

Nu har konceptet eksisteret i over to måneder, så derfor er det på tide med en temperaturmåling på butikken - og også Netto-kædens fremadrettede visioner for Express-strengen i Netto-regi. 

En sådan status giver sortimentschef i Netto, Jonas Meilgaard, som har det kommercielle ansvar for Netto Express.

- Udover de lyserøde farver ligner butikken indretningsmæssigt en almindelig Netto. Den har et stort convenience-sortiment, et stort kølet drikkevaresortiment samt en kaffemaskine og en større bake off-afdeling.

- Dér, hvor vi har lagt trykket, går det rigtig godt - altså convenience, drikkevarer og med kaffemaskinen samt bake off-afdeling. Det gælder både for selve butikken, men også i forhold til andre butikker, fortæller Jonas Meilgaard til RetailNews. 

Butikken ligger det i centrale København på Blegdamsvej, og netop lokationen har været essentiel for Netto-projektet. 

- Kongstanken var egentlig, at vi ikke ville lade en så attraktiv lokation som denne gå til spilde, og derfor måtte vi prøve at lave et anderledes koncept, som kunne pege ind i en anden kundemission. Vi ville gerne ramme "to go"-sporet, forklarer Jonas Meilgaard. 

Ligesom Basalt

Salling Group har tidligere vist, at der ikke er langt fra tanke til handling. 

Da inflationskrisen i løbet af 2022 var værst, kom dagligvaregiganten hurtigt på banen med Basalt-konceptet - men lige så hurtige, koncernen var til at stable butikker og koncept på benene, lige så effektive var de på eksekveringen, da kæden måtte lukke igen.

Er det ikke profitabelt, skal det lukkes ned igen, var tankegangen. 

Jonas Meilgaard fortæller, at det tog cirka tre måneder at udtænke Netto Express-konceptet og få det rullet ud på markedet. 

- Vi er stadig i gang med at lære Netto Express at kende, og vi skal hele tiden skele til, hvordan butikken præsterer. Både for sig selv, men også i forhold til den nærliggende Netto-butik. 

- Vi justerer til hele tiden. Vi er ikke dér, hvor vi vil være, i dag, men vi bruger hver eneste dag på at blive klogere på konceptet og på vores kunder, siger projektets kommercielt ansvarlige. 

Flere butikker?

Express-konceptet består i dag kun af én butik, og Jonas Meilgaard slår fast, at man endnu ikke har tænkt i nogen for udvidelse. 

- Vi er i testfasen, og det er centralt for os at udarbejde et koncept, der for os er, som vi gerne vil have det, før vi tænker på nye lokationer, siger han. 

Han og den øvrige Express-ledelse holder derfor nøje øje med kundernes adfærd og de forskellige varekategoriers performance - alt sammen for at blive klogere på butikskonceptet. 

- Tiden vil vise, om markedet kan bære en Netto Express-kæde. Hvis kunderne kan lide det, er det noget, vi kigger nysgerrigt ind i, slår Jonas Meilgaard fast.

Nedenfor kan du se, hvordan Braw Bakir præsenterede den første og hidtil eneste Netto Express-butik ved åbningen i december. 

Netto Express

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.18