23948sdkhjf

De gik fra fem til 300 pakker om dagen i kiosken. Særligt én afsender går igen

Den kinesiske handelsplatform Temu stormer igennem kritikken med sin særlige strategi. Men manden bag har forberedt sig i flere år

Engang var det i den høje ende, hvis de udleverede fem pakker på én dag.

Nu er der sjældent mindre end 300 pakker, der dagligt skifter hænder over disken i kiosken.

De mange forsendelser har gjort den ydmyge Nærkøb i Nørresundby til et epicenter for den tiltagende nethandels-bølge.

Og det kan mærkes, når ejerne Kim Sjørup og Anders Hesselvang hver dag tager imod forsendelser fra hele verden.

- Før havde vi én hylde til pakker. Nu har vi tyve reoler, fortæller medejer Kim Sjørup.

Alligevel står brune papkasser stablet op ad halvmuren til den dunkle spillekrog og andre blandt butikkens sortiment af kaffekapsler i modsatte hjørne.

Det kan nemlig være svært at finde plads, når vi handler på nettet som aldrig før.

Og det har især taget fart med opstandelsen af platforme som Temu, som i dag ligger nummer to på listen over danskernes foretrukne steder at handle på nettet.

- Op mod 15 procent af alle vores pakker kommer fra Kina. Men med DAO er det stort set halvdelen af pakkerne, fortæller Kim Sjørup.

Men hvem er den kinesiske internetmastodont egentlig? Og hvordan formår Temu at have så lave priser?

Mellemled sparet væk

Det er i dag almindeligt udbredt at outsource vareproduktion til Kina, hvor det kan gøres til en favorabel pris.

Alligevel er Temu i en prismæssig liga for sig selv.

Og spørger man økonomiprofessor ved Aarhus Universitet Philipp Schrøder, handler det snarere om en særlig finte i Temus forretningsmodel.

- Et typisk vareprodukt kan på vejen til forbrugeren gå fra en producent til grossist, fra grossist til eksportør, eksportør til grossist igen for til sidst at ende i butikken. Mange af de led har Temu taget ud, og det giver store besparelser, forklarer han.

Og når varerne sendes direkte fra de kinesiske fabrikker til kunderne, skal der heller ikke bygges dyre lagerhaller og lange distributionskæder spredt i Europa.

- Det er en metode, man kender fra Gorm Den Gamles tid, hvor man tager mellemhandlerne ud af ligningen, fortæller Philipp Schrøder.

Kvaliteten sparet væk

Men de lave priser er ikke kun et resultat af korte distributionskæder.

For ifølge økonom Philipp Schrøder skal en del af forklaringen også findes i selve vareproduktionen.

- Temus lave priser skyldes også, at de ikke overholder bestemte regler for produktstandarder. For eksempel med tilsætningsstoffer, der ikke er tilladt, men som kan give en økonomisk besparelse i produktionen.

Og det er der normalvis EU-reguleringer på.

- Man skal huske på, at det er dyrt at opfylde produktionsstandarder og -forpligtelser, og slækker man på dem, bliver det også billigere, hvilket er en del af Temus forretningskoncept.

De forpligtelser omfatter blandt andet certifikater og kontroller, der skal leve op til EU-krav, som alle europæiske virksomheder er underlagt.

Men da Temu blot fungerer som en handelsplatform, der sætter forbrugerne i kontakt med de kinesiske leverandører, kan de derved omgå reglerne.

Dog fortæller Temu selv, at man bestræber sig på at imødekomme lokal lovgivning.

Et e-handelsimperie

Men strategien er faktisk set før. Endda af samme mand.

For Temu er mere end bare en webshop; det er en del af det kinesiske e-handelsimperium PDD Holding, som er børsnoteret i USA.

Stifteren er den kinesiske forretningsmand Colin Huang, der nu står bag Temu, og som ifølge Forbes er god for omtrent 43 milliarder dollars.

Han er siden trådt ned som administerende direktør i PDD Holdings, men erfaringerne har han taget med sig.

For den omstridte forretningsmodel, som har fået Temu i rampelyset, er ikke særegen. I hvert fald ikke uden for Vesten.

Under PDD Holdings hører nemlig platformen Pinduoduo, der blev dannet i 2015 og lader forbrugere købe fødevarer direkte fra kinesiske landmænd. Uden mellemled.

Og den filosofi er først nu blevet udbredt til Vesten med opstandelsen af Temu i 2022, der selv oplyser, at de har hovedsæde i Boston, USA.

Men landet er heller ikke ukendt grund for den stenrige stifter, Colin Huang, som ifølge Forbes blev uddannet som softwareingeniør i Wisconsin og derefter har arbejdet hos Google.

Udover PDD Holdings og Temu står den kinesiske serieentreprenør også bag online-spilvirksomheden Xinyoudi og en anden e-handelsplatform, Ouko.com.

Derfor er det heller ikke så mærkeligt, at han i løbet af august i år kortvarigt indtog pladsen som Kinas absolut rigeste mand.

- Det bringer jo folk ind i butikken

Tilbage i Nærkøb i Nørresundby er ejerne Kim Sjørup og Anders Hesselvang ved at forberede sig på den travle tid op til jul.

For det plejer at spidse til med plads til pakker, som der kun bliver flere af i takt med Temus stigende popularitet i Danmark.

Og så hjælper det ikke, at det sågar er Nordjylland, hvor det kinesiske slaraffenland for alvor har vundet indpas.

For ifølge en ny analyse fra Dansk Industri har fem procent af de nordjyske forbrugere foretaget seneste køb hos Temu.

Til sammenligning er landsgennemsnittet blot 3,9 procent.

Men de to kioskejere klager ikke. Tværtimod.

- Det bringer jo folk ind i butikken. Og så håber vi jo på, at kunderne køber noget, mens de alligevel er her for at hente en pakke, siger Kim Sjørup.

Og så er det ikke så vigtigt, hvor den kommer fra.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078