Boston Consulting Group: Danskernes køb af snacks og alkoholiske drikke daler kraftigt
Danskernes forbrug presses af en købekraft, der endnu ikke har genvundet formen fra tiden før inflationskrisen i 2022. Det selv om lønstigningerne har været de højeste i over 35 år.
Denne tendens slår også igennem Boston Consulting Groups nye European Consumer Sentiment-rapport, der har set nærmere på forbruget og forbrugernes indkøbsvaner og præferencer i fem europæiske lande i første halvår af 2024, herunder Danmark.
Rapporten viser, at danskernes forbrug af håndkøbsmedicin er gået frem med 9 pct., mens danskernes forbrug af dagligvarer beholder status quo målt i kr. fra starten af 2024 til slutningen af første halvår.
"I alle andre produktkategorier faldt nettoforbruget, og ikke-essentielle varer blev særligt hårdt ramt. Sammenlignet med begyndelsen af 2024 faldt nettoforbruget til snacks (-21 pct.), tøj (-11 pct.), alkohol (-10 pct.), drikkevarer (-10 pct.) og legetøj og spil (- 9 pct.)", står der i rapporten, der er blevet udarbejdet efter input fra 1.400 danskere i perioden 3.-15. juli.
Færre forventer prisstigninger
Tre ud af fire forbrugere rapporterede om prisstigninger i første halvår. Nu forventer omkring halvdelen - 56 pct. - at prisstigningerne vil fortsætte frem til julehandlen i december.
Lidt over hver femte dansker - 22 pct. - forventer mere i lønningsposen i sidste halvår af 2024, hvor det var omkring hver sjette dansker - 18 pct. - i første halvår.