23948sdkhjf

Danskerne bakker op om digital alderskontrol i butikker

To ud af tre mener, der skal anvendes digital alderskontrol til at begrænse salg af alkohol, tobak og nikotin til unge

Inden for få uger skal Folketinget beslutte, om der skal indføres elektronisk aldersverificering i de danske dagligvarebutikker og kiosker eller ej.

Det sker som led i regeringens og aftalepartiernes forebyggelsesplan for børn og unges forbrug af tobak, nikotin og tobak.

Nu viser en dugfrisk undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd, at to ud af tre danskere - 67 pct. - bakker op om brugen af digital alderskontrol, der kan mindske det ulovlige salg af alkohol, tobak og nikotin til børn og unge. 

 - Købmændene har ingen som helst interesse i at bryde loven og sælge tobak, nikotin og alkohol til unge kunder, der ikke er gamle nok. Derfor opfordrer vi politikerne til at træffe beslutning om indførsel af digital alderskontrol i butikkerne. I dag er kontrollen af kundernes alder alene overladt til medarbejderen ved kassen. Vi ønsker at styrke kontrollen og minimere risikoen for ulovlige salg, siger Claus Bøgelund Nielsen, vicedirektør hos De Samvirkende Købmænd.

Udskældt forsøgsordning

Siden 1. juli i år har Sikkerhedsstyrelsen skærpet kontrollen af, at butikkerne overholder aldersgrænserne ved salg af alkohol, tobak og nikotin. Det er sket med såkaldte 'børneagenter', hvor unge under aldersgrænsen forsøger at købe et eller flere produkter.

Ved 950 besøg ved udgangen af oktober var der konstateret 331 overtrædelser. Også kontrollen ved J-dag resulterede i mange overtrædelser i København og Odense.

Ordningen er dog indtil videre en forsøgsordning, der er stærkt kritiseret i store dele af dagligvarebranchen. 

- To ud af tre forbrugere bakker op om digital alderskontrol. Købmændene efterspørger det, og vi ved, at der også er opbakning hos både medarbejderne og blandt NGO’ere, der arbejder med sundhed og forebyggelse. Vi appellerer derfor til, at der nu træffes beslutning om udrulning af digital alderskontrol, så børn og unge får langt sværere ved at købe tobak, nikotin og alkohol, siger Claus Bøgelund Nielsen.

Den 4. december er det præcis 2.000 dage siden, at DSK første gang lancerede ideen om digital alderskontrol. Det skete den 14. juni 2019 under Folkemødet på Bornholm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157