23948sdkhjf

Efter pres fra Salling Group: Mejerigigant forsvarer dyr mælk og ost

Siden inflationen pludselig eksploderede for knap tre år siden, har dagligvarekæder og deres store leverandører i langt højere grad lagt armlægningen om priser ud i det offentlige rum.

Ikke mindst de to største dagligvarekoncerner, Salling Group og Coop Danmark, har haft brug for at lufte over for deres kunder og andre interessenter, at de presser på for at få priserne ned.

Men ifølge Finans sender mejerigiganten Arla Foods den pres-bold til nogle internationale markeder, hvor svindende mælkemængder presser priserne op. 

Prisfald på smør, ost og andre mejeriprodukter kan derfor have meget lange udsigter, lyder det fra Thomas Carstensen, senior vice president for Global Trading & Planning i Arla Foods.

Arla mistede selv 0,6 procent af de indvejede mælkemængder herhjemme sidste år - til dels på grund af strukturelle udfordringer i kombination med flere grønne krav. Dertil kommer stigende efterspørgsel i Asien og herhjemme et voksende forbrug af ost.

Markedsleder Salling Group gik så sent som i september sidste år hårdt til Arla, da dagligvarekoncernen droppede et antal Arla-produkter i armlægningen om priserne.

Læs også: Fjerner produkter fra hylderne: Salling Group i slagsmål med fødevaregigant

Nu er man knap så åbenmundet på hovedkontoret i Aarslev ved Aarhus.

- På de konkrete og varslede prisstigninger kan vi blot konstatere, at vi igen og i lighed med efteråret er blevet præsenteret for prisstigninger, som desværre vil betyde dyrere Arla-mejeriprodukter for vores kunder, skriver pressechef Jacob Krogsgaard til mediet.

Artiklen er en del af temaet Leverandører.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109