23948sdkhjf

Branchedirektør reagerer på Fleggaards salgsboom: "De danske rammevilkår er for dårlige"

Danskerne kører både mere til grænsen, men de handler også flere varer, når de er der. Det var i hvert fald meldingen fra Fleggaard, da RetailNews talte med grænsehandels-koncernen i sidste uge. 

I den forbindelse kunne koncernen også fortælle, at den havde sat priserne ned på 500 varer. I 2023 satte koncernen også prisen ned på 400 varer.  

Den udmelding understreger endnu en gang, at der er brug for bedre rammevilkår til de danske dagligvarebutikker, så der ikke hvert år ryger milliarder over grænsen. Det mener i hvert fald De Samvirkende Købmænd (DSK). 

Benhård konkurrence

- De danske rammevilkår simpelthen er for dårlige. Der er benhård konkurrence i Danmark. Der er få andre lande, som har så hård konkurrence. Derfor handler det i høj grad om, at hvis man ønsker et opgør med grænsehandelen, kommer vi ikke udenom at kigge på rammevilkårene - især skatte- og afgiftsniveauet, siger Jannick Nytoft, adm. direktør i DSK. 

Han påpeger, at momsen på fødevarer ligger på 7,5 pct. i Tyskland, mens den er 25 pct. i Danmark. Derfor opfordrer han igen regeringen til at differentiere momsen på danske varer: 

- Lav lavere fødevaremoms, så danskerne ikke valfarter til Tyskland og Sverige. Det gør det svært for danske butikker. Tager man Fleggaards varer og giver samme rammevilkår, er priserne reelt de samme som de danske priser, siger han. 

Til spørgsmålet om, hvorvidt de danske supermarkeder kunne sætte priserne på deres varer ned, svarer han:

- Kigger man på de senere års prisstigninger, er det én ting med priserne i dagligvarebutikkerne. Noget andet er producentpriserne. De er steget endnu mere end priserne i butikkerne. Derfor er der en stor del af regningen, som ikke er sendt videre. Tager man bruttoavancen i dagligvarebranchen, er den også noget lavere end i andre brancher. Derfor synes jeg, at det er en uretfærdig kritik.

Danske dagligvarebutikker går glip af milliarder

DSK estimerer i rapporten "Danskernes Grænsehandel", at grænsehandelen i 2023 lå på 17-18 mia. kr. Det er et noget højere niveau, end Skatteministeriets estimater. I 2022 skønnede styrelsen i den økonomiske redegørelse for 2023, at grænsehandelen af nydelsesmidler udgjorde 4,5 mia. kr. Mens grænsehandelen med andre varer, såsom tøj, medicin og mad lå på ca. 10 mia. kr. 

Uanset niveauet, melder Fleggaard i hvert fald om, at der kommer flere til grænsen for at handle: 

I fjerde kvartal af 2024 er steg kundestrømmen i Fleggaards butikker med 7,5 pct., mens omsætningen er steget med hele 16 pct. sammenlignet med samme periode året forinden. Det oplyste Jacob Gjørtz, marketingdirektør i Fleggaard, også sidste uge. 

Han sagde også følgende om størrelsen på indkøbene: 

- Når vi snakker bare seks måneder tilbage, var det mest grænsevarer kunderne kom for. Nu er det meget dagligvarer. I gennemsnit kommer der to varer mere i kurven pr. kunde, siger Jacob Gjørtz.

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094