23948sdkhjf

Borgmester vil have loven ændret: Wolt Market hører ikke hjemme i beboede områder

Wolt Market skal finde en anden placering, som ikke forstyrrer naboerne, hvis det står til borgmesteren i Rødovre Kommune. Derfor ønsker borgmesteren en lovændring

Borgmester i Rødovre Kommune Britt Jensen (A) ønsker ikke, at Wolt Market skal ligge på placeringer, hvor klassiske dagligvarebutikker ellers kan ligge. 

"Helt grundlæggende adskiller Wolt Market sig fra en dagligvarebutik i gængs forstand ved, at en stor del af deres forretningsmodel bygger på bestillinger, som de bringer ud. Det medfører støj fra en tæt trafik af bude til og fra butikken, ligesom der er støj fra budene, når de opholder sig ved butikken. Og som vi har set i Rødovre, skaber det problemer for naboerne. Derfor egner denne type butik sig ikke til tæt befolkede områder." Det skriver hun i en mail til RetailNews. 

Selvom denne sag foregår i Rødovre, er det ikke det eneste sted, der har været udfordringer med placeringerne af de "virtuelle supermarkeder." På Amager måtte virksomheden rykke en af sine butikker. 

Mikkel Freiesleben, adm. direktør i Wolt Services Danmark, som står bag Wolt Market, har tidligere fortalt til RetailNews, at han ikke havde forestillet sig, at der ville opstå problemer i Rødovre, da de har lært at tidligere udfordringer på andre lokationer - for eksempel at det er vigtigt med god plads til at parkere. 

Men der er altså opstået problemer i Rødovre alligevel. 

Borgmester: Konceptet skaber problemer for naboerne

Direktøren har tidligere fortalt til RetailNews, at han mener, at virksomheden opfylder alle regler, også i Rødovre. 

Han anerkender desuden problemerne med Wolt-kurererne, der leverer for butikken, og fortæller, at virksomheden forsøger at få dem til f.eks. at parkere rigtigt, så det ikke er til gene for naboerne. Derudover er han åben for en dialog med løsningsforslag. Men det mener Britt Jensen ikke er nok: 

"Vi ved, at Wolt har forsøgt at tage højde for naboernes klager, men selve konceptet bygger jo på den trafik, der er til og fra butikken, og det er den trafik, der skaber problemer for naboerne," skriver borgmesteren.

I dialog om at ændre reglerne

Derfor har borgmesteren været i dialog med Morten Dahlin (V), minister for by og landdistrikter. Han har bedt Plan- og Landdistriktsstyrelsen om at inddrage udviklingen af denne type detailhandel i den kommende redegørelse for detailhandelsplanlægning, som udkommer senere på året. Dermed kan det også få betydning i andre kommuner. 

"Dialogen med ministeren handler om, at lovgivningen ikke tager højde for denne type butikker. Vores ønske er at få undersøgt mulighederne for at indrette lovgivningen på en måde, hvor det som kommune er muligt at sige nej tak til denne type butikker uden samtidig at sætte en stopper for almindelige dagligvarebutikker. I dag kan vi kun undgå denne type butikker i beboede områder, hvis vi helt siger nej til dagligvarebutikker, og det har vi ikke noget ønske om," skriver hun.

Wolt Market har også tidligere fortalt, at der ikke var andre, som ønskede lokalerne i Rødovre. Til spørgsmålet om, hvorfor det så er et problem, at Wolt Market ligger i lokalerne og hvad der ellers skulle ligge, svarer borgmesteren: 

"Det grundlæggende problem med butikken er de problemer, beboerne oplever, og som er en følge af deres koncept. Det er også det, jeg har været i dialog med ministeren om."

Ønsker at butikken skal ligge et andet sted

Wolt Market fortæller, at det er vigtigt for butikken at ligge tæt på kunderne, da det er essentielt for forretningen, at varerne kan blive leveret hurtigt. Britt Jensen siger, at hun forstår behovet, men mener også, at det burde være muligt at finde placeringer, hvor man ikke forstyrrer naboerne. 

RetailNews: Der må jo være en hel del i Rødovre, som er glade for konceptet. Wolt Market fortæller i hvert fald om vækst. Hvad med de kunder?

"Sagen handler ikke om, at vi ønsker at sætte en stopper for nogen. Vi ønsker, at vi kan have en byudvikling, som er til glæde for alle, og det tror jeg også godt vi kan have, selv om butikken skulle ligge et andet sted."

Ville gerne have været i dialog med borgmesteren inden medierne

Til RetailNews fortalte Mikkel Freiesleben, adm. direktør i Wolt Market, at han havde ønsket at blive inviteret til dialog med borgmesteren. Han har kun været i dialog med andre medarbejdere på kommunen. 

Til spørgsmålet om, hvorfor virksomheden ikke blevet inviteret ind hos borgmesteren først, fremfor at læse om problemet i medierne, svarer hun: 

"Vi har haft en løbende og meget grundig dialog med Wolt, men når der er tale om klager fra borgere, så er det vores forvaltning, som skal føre den dialog. Jeg kan som borgmester ikke gå ind i sagsbehandlingen af konkrete sager. På baggrund af den dialog kan jeg se, at der er en lovgivning, som ikke tager højde for en konkret situation, og så er det naturligt, at jeg henvender mig til ministeren om det."

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094